Zvlněná a potrhaná část dálnice D1 na Ostravsku se konečně dočká opravy, tedy alespoň zčásti. Závady se na nechvalně známém úseku projevily před více než 10 lety a od té doby probíhají soudní spory. Teď čekají řidiče další komplikace kvůli nápravě rozsáhlých nedostatků. Oprava potrvá 146 dní.
Závady na mostě, trhliny v protihlukových stěnách, poškozené sloupy, bobtnající podloží pod dálnicí, zvlněná vozovka, trhliny, výtluky, zbabraný povrch dálniční odpočívky…
To je soupis závad na krátkém úseku nechvalně známé dálnice D1 mezi Bohumínem a Antošovicemi na Ostravsku. Mnohé z nich se projevily brzy po dokončení, už 10 let se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) soudí s dodavateli o nápravu.
Teď se snad řidiči konečně dočkají. Opravy nekvalitně postavené dálnice se rozjely pod taktovkou společností Eurovia CS a Porr.
"Opravy asfaltobetonových vozovek se týkají především odstranění bobtnajícího podloží na dvou úsecích," uvedl v pondělí mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.
Odstraněny mají být příčné a podélné nerovnosti, trhliny i výtluky. "Vždy se bude jednat o plošné opravy na celou šířku vozovky," podotýká Mazal.
Rozsáhlá oprava proběhne také na levé Antošovické odpočívce." Na odpočívce bude kompletně vyměněn cementobetonový kryt, asfaltobetonové vozovky, částečně podkladní vrstvy vozovky a také budou opraveny kanalizační vpusti, chodníky, ostrůvky, obruby a travnaté odpočinkové plochy," vypočítává mluvčí.
Poslední zatím plánovanou opravou je výměna dvou desek na cementobetonovém krytu vozovky v pomalém jízdním pruhu na 370. kilometru dálnice.
Práce začaly v pátek a potrvají až do 24. srpna. Plánovaná délka oprav je tedy dlouhých 146 dní.
V rámci oprav proběhnou dvě uzavírky vždy celého jízdního pásu, doprava bude převedena do protisměru.
Uzavírka se týká: |
Levého pásu dálnice v km 366,165 – 369,921 včetně levé Antošovické odpočívky, v termínu 1. 4. 2022 – 12. 6. 2022 z důvodu opravy povrchu vozovky. |
Vedení dopravy: |
4. 4. 2022 – 12. 6. 2022 13. 6. 2022 – 21. 8. 2022 |
Po dokončení bude v úseku z důvodu snížení prašnosti a hluku nadále omezená rychlost na 110 km/h.
Opravy proběhnou v rámci reklamace na základě rozhodnutí Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře. Ten vloni v červnu vyhověl většině nároků ŘSD a nařídil zhotoviteli stavby odstranění uznaných žalovaných vad do 18 měsíců od vydání rozhodčího nálezu.
Podle ŘSD vady vznikly kvůli použití nevhodných násypových materiálů. Eurovia to ale od začátku odmítá a tvrdí, že na stavbu použila jen materiál, který si ŘSD objednalo.
"Rozhodčí senát v odůvodnění uvedeného nálezu také potvrdil, že použitím materiálu ze studeného odvalu NH a ocelárenské strusky zhotovitel stavby porušil smlouvu s ŘSD," sdělil nyní Miroslav Mazal.
Zmíněný úsek dálnice je dlouhý přes tři kilometry. Na D1 u Ostravy jsou ale další zvlněné úseky, kde jsou vady ještě rozsáhlejší. ŘSD doufá, že vyhraje i v dalších sporech a postupně bude opravena celá část dálnice od Klimkovic až po Bohumín. Zvlnění se tam opakovaně opakuje, přestože největší boule silničáři opakovaně frézují.