Stavby hromadných garáží v obytných domech a obchodních centrech se zřejmě výrazně prodraží. Evropská unie (EU) totiž tlačí na elektrifikaci dopravy a tím pádem razantní zvýšení počtu nabíjecích míst pro elektromobily. Jenže na to nejsou současné garáže stavěné a hasiči navíc chtějí, aby se pro ně zpřísnila pravidla. Garáže by podle nich měly být odolnější proti ohni.
"Dobíjecí stanice do každé garáže", tak by se dalo s trochou nadsázky přetlumočit evropské rozhodnutí. V obchodních centrech má být jedna nabíječka na každé páté parkovací místo, v garážích obytných domů pro více než 10 aut dokonce pro každé místo. Jenže podle hasičů nevyhovují stávající bezpečnostní předpisy.
"Jedná se o zpřísnění bezpečnostních standardů. Když totiž vzplane elektromobil, prvních 45 minut je teplota požáru 800 stupňů a není téměř možné ji snížit. A i potom je nutné celý elektromobil na několik dnů ponořit do kontejneru s vodou," vysvětlila mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Pavla Jakoubková.
"Riziko vzniku požáru u elektromobilu je zejména při dobíjení, při nabíjení nevhodnou nabíječkou, při mechanickém poškození baterií. Z toho důvodu je důležité klást důraz na bezpečnostní předpisy," vysvětlil dopravní expert Roman Budský.
A tak, aby se zvýšila bezpečnost, je nutné garáže, kde se počítá s dobíjením a parkováním elektromobilů, stavět jinak. Například z materiálu, který neprohoří za hodinu a půl. "Devadesát minut. To je už úplně jiná konstrukce, mnohem složitější a dražší," má jasno architekt Jaromír Chmelík.
Nezbytná budou automatická hasicí zařízení se stálým přívodem vody a také kamery směřující na každé dobíjecí místo. "Je potřeba to doladit. Pokud to začne platit, všechny rozběhnuté projekty před vydaným stavebním povolením bude nutné předělat," doplnil Chmelík. Ministerstvo vnitra by mělo v nejbližších týdnech novelu vyhlášky vládě předložit. Nejdřív by měla vejít v platnost od nového roku.
K tématu se vyjádřil také Pavel Hrzina z elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze. Podívejte se na rozhovor:
Evropská unie navrhuje, aby byly v naší zemi na páteřních dálničních tazích nabíječky na elektromobily a vodíkové plničky pro kamiony. Vše by se mělo stihnout postavit do roku 2025. Odborníci na elektromobilitu by s výstavbou neváhali, vláda je ale k tématu zdrženlivější.
Nabíjecí stanice chce Evropská unie na každém 60. kilometru klíčových dálničních cest. Dopravci se obávají, že se s tím vláda do roku 2025 těžko vypořádá. "To zpoždění bohužel máme už docela velké. Pokud nechceme být fosilním skanzenem, který bude závislý na podpoře ruského cara nebo katarského prince, bylo by dobré, aby vláda vzala iniciativu do svých rukou," má jasno ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš.
I přesto, že se Česká republika do rozvoje dálniční infrastruktury příliš nehrne, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) slibuje, že skanzenem Evropy rozhodně nebudeme. "V mnoha směrech se nám daří více než okolním státům. Co se týče těch dobíjecích bodů, je v ČR přes 1 500," uvedl Kupka.
Téma rezonuje i mezi státy EU. Více se dozvíte v následující reportáži: