Elektrovozy by měly ulevit životnímu prostředí a celosvětově snížit spotřebu ropy. Jenže podle nejnovějších dat se automobilkám přechod na výrobu aut na elektřinu příliš nedaří a ekologický pohon berou zatím jen jako alternativu k běžným spalovacím motorům.
Minimální emise a čistější životní prostředí. Ukazuje se, že se jedná jen o velké přání, které zatím není na pořadu dne. Většina automobilek totiž přechází na výrobu elektroaut mnohem pomaleji a prim u nich stále hrají klasické spalovací motory.
Ukazuje to výzkum Mezivládního panelu pro změnu klimatu. "Skoro všechny automobilky v přechodu k nulovým emisím zaostávají," potvrdil seniorní analytik z InfluenceMap Ben Youriev.
Související obsah
K dosažení čistého nulového cíle v roce 2029 má podle prognóz nejlépe nakročena Tesla. Hned za ní je Mercedes-Benz. Naopak nejhůře je připravená Toyota.
"My zastáváme myšlenku, že je důležité věnovat se tomu, co chtějí zákazníci. My se budeme snažit zachovat plnou škálu pohonu," řekl ředitel Toyota a Lexus v ČR Martin Peleška.
"V České republice určitě budeme zachovávat výrobu i spalovacích vozů. Postupně vrháme na trh další a další elektromobily," informoval mluvčí Škoda Auto Pavel Jína.
Související obsah
Nabídku automobilek logicky ovlivňuje poptávka zákazníků a o drahá elektroauta zatím takový zájem není. Elektromobily jsou tak stále spíše jednou z možností, kterou si mohou dovolit jen ti movitější. Ovšem aby se podařilo naplnit cíl udržení globálního růstu teploty, musely by automobilky zvýšit produkci vozů s nulovými emisemi o 80 procent.
"Rychlé zvýšení produkce elektromobilů je pro splnění světových klimatických cílů zcela zásadní," uvedl Youriev. Používání elektromobilů snižuje poptávku po ropě. V loňském roce klesla o 1,5 milionu barelů denně.
Podle mezinárodní rady pro čistou dopravu musí prodej nových aut se spalovacími motory skončit nejpozději do roku 2040. "To reálný není. Nebudou místa k nabíjení, bude problém s parkováním na nabíjecích místech," zdůvodnil odborný asistent ČVUT elektrotechnické fakulty Pavel Hrzina. S plánem navíc nesouhlasí Spojené státy, Čína i některé automobilky.