Pohonné hmoty v Česku začaly zlevňovat. Podle odborníků by ceny mohly mírně klesat i v následujících týdnech. Na konci měsíce by tak mohly stát okolo 46 korun za litr. Jenže v srpnu by se trend zase mohl otočit a ceny začít opět růst.
Dobrá zpráva pro všechny řidiče. V červenci by mohli tankovat o něco levněji. Ceny začaly pomalu klesat už v prvním prázdninovém týdnu. Litr benzínu za týden spadl v průměru o dva haléře, litr nafty o 14. Nafta je stále o něco málo dražší než benzín, který koupíte za necelých 48 korun.
"Klesá ceny ropy na světových trzích a také cena velkoobchodních paliv na burze. Zlevňování bude pokračovat i v dalších dvou týdnech," předpovídá ekonom Lukáš Kovanda.
"Nyní se zdá, že pokles ceny ropy je trvanlivějšího rázu. Pramení z toho, jak se přenastavuje celkový trh s ropou po celém světě. Ten hlavní element je daný otázkou Ruska. Co Rusko dělá se svou ropou, kterou stále méně může exportovat do světa. Co s ní dělá je, že ji prodává Číně," vysvětluje ekonom Petr Bartoň.
Víc ropy na trhu tak zbývá pro ostatní svět. Za poklesem cen jsou ale zřejmě i další (lokálnější) důvody. "Jsou dovolené a podniky mají plánované přestávky, odstávky, takže u nafty mírně klesá poptávka," upozorňuje ředitel České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.
U benzínu potom domácí poptávka, a s ní i ceny, klesají také díky tomu, že Češi letos raději než po tuzemsku cestují do zahraničí. V tuto chvíli v Česku řidiči nejlevněji natankují v Karlovarském kraji, naopak nejvíc stojí pohonné hmoty tradičně v Praze. Ceny by měly padat i v dalších týdnech, do konce července by podle některých expertů mohli řidiči tankovat oba druhy paliv až o dvě koruny na litr levněji.
V druhé polovině prázdnin ale hrozí, že by ceny na totemech čerpacích stanic mohly začít znovu růst.
"Ten srpnový nárůst může být dán tím, že by došlo ke zhoršení situace, co se týče ruských dodávek do Evropy a na západ, protože Západ nyní zvažuje další sankce. Rusko by, jak už dneska pohrozil Kreml, pravděpodobně reagovalo omezením své těžby," vysvětlil Kovanda. Menší objem vytěžené ropy by pak vedl k jejímu zdražování.