Současné tropické dny řidiče nutí zapínat klimatizaci. Experti poradili, jak ji správně používat a vyhnout se zdravotním rizikům, která přináší. Některé z triků dokonce prodlouží její životnost.
Samotná klimatizace nemoc způsobit nemůže. Dokáže však přispět k tomu, aby bylo tělo k onemocnění náchylnější. "Pokud někdo delší dobu pobývá u klimatizace, zvlášť jestli je nastavená na nízkou teplotu a proudění chladného vzduchu jde přímo do ucha, na krk nebo na hlavu člověka, tak může vysychání sliznice a nepřiměřené působení klimatizace přispět k tomu, že se patogeny snáz dostanou do buněk a způsobí onemocnění," řekla praktická lékařka Ludmila Bezdíčková.
"Maximální rozdíl oproti venkovní teplotě by měl být pět až sedm stupňů Celsia," upřesnil zástupce společnosti Auto Hrubý. Auto však můžete ochladit i na nižší teplotu, řešením je lépe se obléknout, aby tělo nepociťovalo velký teplotní rozdíl.
Ideální je nastavení pokojové teploty v autě. "Rychlý přechod z tepla do zimy může být někomu nepříjemný, ale zároveň si nemyslím, že to samo o sobě může způsobit nějaké vážné onemocnění," uvedla lékařka. Nedoporučuje však chladit na méně než 20 stupňů Celsia.
Podobný efekt by však měla jízda po dálnici s otevřeným okénkem. "Není to tak, že se způsobí ta infekce, ale usnadní se prostup patogenů do buněk. Je to faktor k tomu, že nějaká infekce, která tam je a které by se tělo normálně ubránilo, se projeví," dodala Bezdíčková.
Horší dopady však může mít, pokud ve vedrech chlazení nezapnete. "Přehřátí reálně hrozí, zvlášť malým dětem a starým lidem při delší cestě autem, kdy je pak teplota bez klimatizace vysoká," zakončila.
"Jestli přijíždíte po nějaké cestě domů, tak ji 10 minut před cílem můžete vypnout. Klimatizace má za tu dobu čas vychladnout a nedochází k chladnutí až při zaparkování. Během tohoto procesu se v ní totiž vytváří kondenzát, který pomáhá k tvorbě bakterií. Vypnutím pak pomůžete k jejímu vyfoukání, čímž zabráníte tvorbě těchto mikrobů," dodal expert.
"Každý rok až dva je nutné dávat klimatizaci pravidelně do servisu. Údržba spočívá v její dezinfekci a doplnění chladiva. To se nespotřebovává, ale při používání uniká skrz trubky," upřesnil.
Můžete ji však poškodit ve chvíli, kdy chladivo dojde. V ten moment by se prý mohl rozbít kompresor, ale není to pravidlem. "Dneska jsou auta tak chytrá, že se kompresor nezapne, pokud v něm chladivo není. Klimatizace se ničí spíš opotřebením," dodal. Jednou za rok až dva by se měl měnit i filtr.
Klimatizace bude fungovat nejefektivněji, pokud nejprve rozpálené auto vyvětráte, čímž ochladíte vzduch uvnitř vozu. Pokud již cítíte, že se vánek proudící z ventilátorů začal ochlazovat, vypněte přívod vzduchu z vnějšku auta. V tu chvíli budete chladit ten, který byl již několikrát ochlazený. A celý proces tak bude efektivnější.
I to ale nese riziko. "Pokud jedete dlouho se zmáčknutým tlačítkem vnitřní cirkulace, tak se vzduch vydýchá a může vás začít unavovat. To je pak nebezpečné, protože hrozí, že usnete za volantem. Jednou za hodinu je tedy dobré vzduch v autě opět vyměnit, a to buď otevřením ventilace, nebo oken," zakončil expert.
V Chorvatsku bylo na začátku prázdnin úmorné vedro: