Autoservis

Klimatizace pořádně nechladí? Doplnit chladivo nestačí, tohle byste měli vědět

Klimatizace pořádně nechladí? Doplnit chladivo nestačí, tohle byste měli vědět
Zdroj: Profimedia

Vysoké letní teploty posledních dní nutí řidiče zapínat klimatizace. A mnozí zjišťují, že jim chlazení nefunguje úplně tak, jak má. Alespoň jednou za dva roky byste si měli nechat klimatizaci zkontrolovat - základní servis většinou obnáší doplnění chladicího média, čištění a dezinfekci systému či výměnu kabinového filtru. Jenomže mnohdy tahle údržba nestačí. Na co si dát pozor, aby systém fungoval správně?

Kabinový (pylový) filtr by se měl měnit po každých 15 000 až 20 000 ujetých kilometrech nebo jednou ročně. Filtry se postupně ucpávají, což omezuje proudění vzduchu a klima pak nefunguje správně. Aspoň jednou za dva roky si nechte klimatizaci zkontrolovat v servisu, i takové doplnění chladicího média výrazně prospěje lepšímu fungování systému.

Je to ale jen základ, který někdy prostě nestačí. Velmi snadno se může stát, že ani po této údržbě nebudete s chlazením spokojeni.

Jestliže klimatizace v autě nefunguje nebo se její účinnost snižuje během několika dnů či týdnů po naplnění, s největší pravděpodobností je to způsobeno únikem chladícího média z okruhu.

Takové úniky patří mezi nejčastější "závady" klimatizací. Není to nic divného, drobné úniky jsou běžné, protože výrobci ani nedokážou vyrobit 100% těsný okruh, který by odolal vibracím, agresivní soli ze zimního posypu, vysokým teplotám v prostoru motoru a dalším faktorům, které systém i při normálním používání auta značně zatěžují.

Související obsah

​Podle některých výrobců může z okruhu uniknout dokonce skoro až třetina chladiva za rok. Preventivní doplňování je tak zcela na místě.

Na druhou stranu by se servis měl pídit i po příčinách takto výrazného úniku, ne jenom chladivo opakovaně dopouštět a naplňovat. V takovém případě se může problém každý rok nebo půlrok vracet a nakonec vést k mnohem závažnějším poruchám.

Pokud se vám problémy s klimatizací opakují, trvejte na pořádné kontrole - v servisu by měli veškeré chladivo odčerpat a najít příčinu a místo úniku. Chtějte také vědět, kolik chladiva vám do systému doplňovali. Dost vám to napoví…

Když totiž zanedbáte nějakou větší netěsnost, může to vést i k poruše či totálnímu zničení kompresoru, jehož výměna je už dost drahá záležitost.

Související obsah

​Při výměně jakékoliv součásti chladícího okruhu je nutné do systému doplnit i předepsané množství oleje, který je rozptýlený v chladicím plynu a slouží právě k "mazání" kompresoru. Důležitý je také poměr - nesprávné množství nebo viskozita urychlují opotřebení.

Každé doplnění chladícího média může poměr oleje a plynu rozhodit. A jakmile je takových doplňovaček moc, mazání neprobíhá správně.

Odborníci také varují před aplikací takzvaných utěsňovacích látek, které mají netěsnosti "ucpat". Chemikálie vám může kontaminovat a nakonec poškodit celý systém.

Související obsah

​Důležitá rada tedy zní: trvejte na tom, aby vám v servisu našli příčinu opakovaného úniku chladícího média a tuhle závadu vám pak správně odstranili. Pokud vám budou tvrdit, že opakované doplňování není žádný problém, raději se poohlédněte po skutečném odborníkovi…

Víte, jak správně zkontrolovat a doplnit kapaliny v autě? Podívejte se na základní rady:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události