Nad dálnicí D11 u Mochova už stojí základ nového mostu. V noci tam dělníci instalovali ocelové nosníky, na kterých v příštích týdnech vyroste konstrukce za 60 milionů korun. A v akci byla i těžká technika. Část dálnice se v neděli dopoledne musela uzavřít.
Vypadá to jednoduše, skoro jako stavebnice pro děti. Postavit most nad dálnicí ale žádná legrace není. Chce to kumšt, měsíce příprav a těžkou techniku. V sobotu dopoledne silničáři část dálnice uzavřeli, přijel obří jeřáb a čtyři tahače s nákladem. Pro nový most tím nejdůležitějším.
Délka každého nosníku je 30 metrů. Váží více než 40 tun, a to i s betonovou deskou, která bude sloužit jako bednění pro mostovku.
Všechny nosníky musely být do rána na místě. Pokaždé to znamenalo uzavřít na několik desítek minut celou dálnici a pak už to bylo především na zručnosti jeřábníka a jeho kolegů. Povedlo se, hotovo ale ještě zdaleka není. Po novém mostě se začne jezdit až za několik měsíců. "Budou se dělat všechny dokončovací práce. Římsy, vozovky, zábradlí. A to zabere čas až do podzimu," vysvětlil projektant Petr Vítek.
Starý most šel k zemi loni v listopadu. Byl ve špatném stavu, a navíc neměl vzhledem k chystanému rozšiřování dálnice dostatečné rozpětí. Nový bude vyhovovat. "Překlenuje dálnici celou i ve variantě těch tří pruhů," doplnil Vítek.
Mosty se v poslední době bourají a staví jako na běžícím pásu, ať už stejně jako ten u Mochova v režii krajské správy silnic nebo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "Například během modernizace dálnice D1 mezi Prahou a Brnem jsme postavili přes 25 nových mostů," informoval mluvčí ŘDS Jan Rýdl. Pro řidiče to bohužel vždy znamená řadu omezení.
Stavba dálnic se prodraží! Více informací se dozvíte v následující reportáži: