Podle současného ministra dopravy Martina Kupky (ODS) dojedeme po dálnici D11 až do Polska v roce 2027. Poláci ale navazující dálnici dokončí o tři roky dříve. Proto se teď řeší, jak odklonit těžkou nákladní dopravu tak, aby kamiony, které pokračují do Česka, naprosto nezlikvidovaly silnice v pohraničí.
Hraniční přechod v Královci, obce Bernartice, Zlatá Olešnice nebo Trutnov. Až tudy povede dálnice, bude místním hej. Jenže zatímco Poláci svoji S3 dokončí už za dva roky, D11 se teprve bude stavět. A jakmile bude S3 v provozu, podle propočtů přes tyto obce projede až 11 tisíc aut denně.
Proto se teď řeší, jak místní před nárůstem provozu ochránit. Návrhů je několik, česká strana se prý s Poláky například dohodla, že ty nejtěžší kamiony budou muset jet jinudy. "Požadujeme, aby se omezil vjezd náklaďáků nad 9 tun a 10 metrů," prozradil starosta Trutnova Michal Rosa (ODS).
"Polská strana si uvědomuje, že nemůže po dokončení S3 k nám pustit kompletní tranzitní dopravu a bude respektovat výjimky z dopravy," ujišťuje hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS). Poláci jsou prý připraveni ústupky udělat, ale zároveň chtějí, aby se obě dálnice propojily co nejrychleji.
D11 teď končí u Jaroměře po 113 kilometrech. Pokračovat bude 20 kilometrů do Trutnova a pak dalších 21 kilometrů k polské hranici. Jenže zatím se ještě stavět nezačalo. První úsek brzdí vydání pravomocného územního rozhodnutí.
"Jeden z úseků má svého odpůrce. Podal odvolání, ŘSD se s ním snažilo jednat, ovšem nebylo úspěšné. On se chystá soudit," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Úsek Trutnov až hranice je na tom lépe, stát už tam vykoupil 82 procent pozemků a dostavěno prý bude v roce 2026. Celá dálnice prý bude průjezdná o rok později. Cena obou úseků je přibližně 25 miliard korun.