Nově by mělo být možné dát pokutu za odmítnutí dechové zkoušky ve správním řízení až do výše 75 tisíc korun. Takový bič na řidiče "pod vlivem" chystá ministerstvo dopravy v rámci velké novely zákona o silničním provozu. Souhlasíte s tvrdým postihem?
Ministerstvo dopravy už roky avizuje velké změny v silničním zákoně a razantní úpravu pokut i bodového systému. Ministr Martin Kupka (ODS) před týdnem představil nejnovější verzi novely, která by měla být účinná od roku 2024.
Součástí změny je i přísnější postih řidičů, kteří odmítnou test na alkohol nebo drogy. Za jízdu pod vlivem alkoholu ministerstvo navrhuje prodloužit zákaz řízení ze současného roku na rok a půl a zvýšit maximální hranici pokuty z 20 na 25 tisíc.
V případě odmítnutí testu na alkohol nebo jinou návykovou látku pak bude hrozit až tříletý zákaz řízení a pokuta ve správním řízení do 75 tisíc korun.
"V novém bodovém systému, který již brzy představíme, se zaměříme na přísnější postihy pro opilé řidiče. Chceme ale také vymínit častý nešvar, kdy někteří piráti silnic využívají kličky v zákoně a odmítají absolvovat dechovou zkoušku na alkohol," vysvětluje ministerstvo dopravy.
Pokud totiž řidiči odmítnou dechovou zkoušku, jedná se o přestupek, za který dnes hrozí pokuta do 50 tisíc korun a se zákazem řízení od jednoho do dvou let. Naopak pokud by nadýchali přes jedno promile, šlo by už o trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky s pochopitelně mnohem vyšším trestem.
Cílem novely je zaměřit se na nejzávažnější přestupky, které vedou k tragickým nehodám. A podle statistik každá desátá oběť nehody umírá kvůli přítomnosti alkoholu u řidiče. "Opilí řidiči na silnici nepatří," dodává ministerstvo.
Když se před časem zeptalo na názor veřejnosti na sociálních sítích, vzkaz byl jednoznačný. Téměř 400 lidí vyjádřilo zpřísnění trestů podporu. Proti nebyl nikdo!
A mnozí řidiči by ještě přitvrdili. "Toho, kdo odmítne zkoušku na alkohol nebo drogy, bych bral automaticky jako pozitivního. Řidičák do skartovačky na doživotí a pokutu minimálně 100 tisíc," vzkázal jeden z nich. "Co takhle všechny pokuty vynásobit 10, ať se můžeme bavit o reálném navýšení, nikoli kosmetických úpravách?" napsal druhý.
V novém bodovém systému se totiž ministerstvo chystá přitvrdit i u dalších závažných přestupků, které způsobují nejvíce tragických nehod. Ať už se jedná o nepřizpůsobení rychlosti, vysoké překročení povolené rychlosti, jízdu na červenou přes železniční přejezd, ohrožení chodců na přechodu, nebo třeba používání mobilního telefonu při řízení. "U všech těchto prohřešků navrhujeme zpřísnit sankce," potvrzuje ministerstvo.
Novela obsahuje pevné sazby pokut za přestupky, které jsou rozdělené do čtyř pásem. Dojde tím i ke zjednodušení sazeb bodů dle závažnosti.
U bagatelních přestupků se postihy sníží – pokuty na místě by namísto 2 000 korun měly vyjít nanejvýš na 1 500 korun, případně by policista na místě mohl přestupek vyřešit domluvou. A body se zapisovat nebudou.
"Typickými příklady takovýchto bagatelních přestupků může být například porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel nebo zapomenutí dokladů. Cílem je udělat jasné ohraničení mezi méně závažnými přestupky a těmi skutečně nebezpečnými, které ohrožují všechny účastníky silničního provozu," vysvětluje ministerstvo.
Nový bodový systém si více došlápne na piráty silnic. Tedy na ty, kteří páchají vědomě ty nejnebezpečnější přestupky a ohrožují tak nejen sebe, ale i všechny ostatní, kteří se s nimi na silnici potkají. Bodová sazba za nejzávažnější přestupky bude sjednocená na 6 bodů a bude tak platit pravidlo "dvakrát a dost" – pokud řidič spáchá dva takové přestupky z kategorie těch nejvážnějších, vyboduje se a přijde o řidičský průkaz.
U nejzávažnějších přestupků dojde také k prodloužení zákazu řízení ze 2 na 3 roky.
Návrh změn posílá ministerstvo dopravy do připomínkovacího řízení. Novinky by mohly platit od roku 2024. A novela silničního zákona má přinést i další změny – například umožnit řízení už od 17 let nebo zavést řidičský průkaz na zkoušku. Podívejte se na reportáž: