Kuriózní úlovek zaznamenali policisté z německého města Mettmann při kontrole dodržování povolené rychlosti. Mezi hříšníky za volantem se přimotal i cyklista – úsekem, kde platí limit 30 km/h, se prohnal víc než dvojnásobnou rychlostí. Dokonce ho vyfotil policejní radar. Dostal pokutu? A jak je to s pokutami pro příliš rychlé cyklisty u nás?
Policisté při měření u německého Ratingenu v Severním Porýní-Vestfálsku v půlce července nachytali během tří hodin 90 řidičů, kteří překročili povolenou rychlost. A také jednoho cyklistu. Na silnici, kde je povolená třicítka, se z kopce řítil rychlostí 62 km/h. A radar zablikal…
Vyšly z toho poněkud přepálené fotky, policisté žasli, hříšníka každopádně nezastavili. "Zda byl cyklista zbloudilým účastníkem Tour de France, nebo šlo jen o přemotivovaného rekreačního sportovce, se policii nepodařilo zjistit – cyklista totiž po bliknutí ujel, aniž by ho policisté mohli zkontrolovat," uvádí ve své zprávě okresní policejní úřad.
Cyklistu už policisté těžko najdou. "Postihy za překročení rychlosti jsou obtížné i kvůli chybějícímu povinnému označení pro cyklisty," podotýká úřad. Zároveň ale upozornil závodníky na kolech, že rychlostní limity na silnicích platí i pro ně.
"Hříšníci na kolech musí počítat se stejnými pokutami a postihy jako ostatní účastníci silničního provozu, pokud je chytne místní policie nebo budou následně vypátráni," varují němečtí policisté.
A pozor, pokutu můžete za příliš rychlou jízdu na kole dostat i u nás.
"I pro cyklistu platí zákon. V zákoně o silničním provozu se o něm jasně hovoří jako o řidiči, který je prostě povinen dodržovat rychlost podle toho, na jakém typu komunikace jede, a samozřejmě respektovat i značky, které maximální rychlost jízdy omezují," říká dopravní expert a předseda expertní rady Platformy Vize 0 Roman Budský.
Za dopravní přestupky spáchané při jízdě na kole se neodebírají body, i když je cyklista držitelem řidičáku na auto, a nehrozí ani zákaz řízení. Pokuta ale ano! Alespoň tedy teoreticky.
Mnozí cyklisté tvrdí, že na řidiče nemotorových vozidel se žádné z omezení rychlosti nevztahuje. Nemají pravdu. A někteří argumentují tím, že nejsou povinni mít na kole tachometr a aktuální rychlost si nemohou ověřit. Ani to jim ale žádnou výjimku z pravidel nezaručuje.
"Kola a elektrokola jsou dnes výrazně rychlejší, než bývala historicky, možná tedy nastává doba, aby i kola byla vybavena povinně něčím, jako je rychloměr," podotýká Budský.
Případy, kdy by česká policie popotahovala cyklistu kvůli překročení povolené rychlosti, jsou pochopitelně naprostou výjimkou. Hlídky se při akcích zaměřují spíš na povinnou výbavu a technický stav kol, respektování dopravních značek a světelné signalizace, zákazu jízdy po chodníku a dalších pravidel. A samozřejmě na alkohol. Za jízdu pod vlivem hrozí ve správním řízení pokuta až 50 000 korun v případě, že je cyklista opilý tak, že "si požitím návykové látky přivodil stav vylučující způsobilost k jízdě".