Pokud patříte mezi majitele nového vozu a navštěvujete s ním neautorizovaný servis, tak pozor. Za rok byste totiž kvůli tomu mohli přijít o záruku. Končí totiž platnost jednoho nařízení Evropské komise z roku 2010.
Konkurenční boj zuří mezi autorizovanými a neautorizovanými servisy už dlouhá léta. Teď se ale vztahy nejspíš začnou znovu vyostřovat. Bloková výjimka se totiž blíží konci své platnosti. Ta mimo jiné zaručuje, že servisní prohlídky, výměny provozem opotřebených dílů a opravy po haváriích může provádět i neautorizovaný servis, aniž by přitom majitel nového vozu přišel o záruku.
"My to vnímáme, že nám každopádně ubyde nějaká práce. A ty lidi ztratí možnost se rozhodnout dobrovolně, kde chtějí servisovat," myslí si majitel neautorizovaného autoservisu Jan Koprna.
Neautorizované servisy jsou majiteli nových vozů často vyhledávané především kvůli nižším cenám za služby. Mohou totiž používat i neoriginální díly, které kvalitativně odpovídají těm originálním.
"V 90 procentech na těch zakázkách na vozidlech v záruce používáme neoriginální díly. Tak to by skončilo. To znamená, že i pro výrobce by samozřejmě klesla poptávka po jejich dílech na novější vozidla," dodává Koprna.
Oproti tomu autorizované servisy by konec blokové výjimky uvítaly. "My jsme pro její zrušení, protože z důvodu, že neautorizovaná síť nemá veškeré přístupy k servisním pracím, tabulkám, údržbám a veškeré činnosti, co provádí, potom v návaznosti na uplatnění záruky je pro nás skoro pokaždé problematické," upozorňuje vedoucí autorizovaného autoservisu Petr Činčura.
Podle předběžných informací Evropská komise plánuje nařízení prodloužit o dalších pět let. Nejspíš se to ale neobejde beze změn, které budou odrážet nejnovější technologický vývoj.