Domácí

Tohle je ostuda. V Brně si stoupl do křižovatky policista a zmátl i řidiče autobusů

Umíte projet křižovatkou podle pokynů policisty? Jak ukazují záběry z centra Brna, řada řidičů si absolutně neví rady. A ostudu udělali i řidiči autobusů. Kolem policisty prostě panuje chaos - podívejte se ve videu.

Na frekventované křižovatce u hlavního nádraží v Brně probíhá výměna semaforů. A tak si doprostřed stoupl policejní regulovčík, aby pomohl provoz dočasně řídit. Jenomže se ukázalo, že řidiči křižovatku řízenou policistou neumí správně projet. Nebezpečné situace vytvářejí i profesionálové za volantem autobusů.

Na krátkém sestřihu je vidět hned deset řidičů, kteří projíždějí křižovatkou špatně. Z toho jsou dva autobusáci. Policista mává, píská na svoji píšťalku, ale není to nic platné, mnozí šoféři absolutně nechápou, co po nich chce, zmatkují a k nehodě chybí kousek.

Rozumět pokynům policisty by měli umět všichni řidiči, kteří absolvují autoškolu. Třeba při porušení pokynu "Stůj!" hrozí stejný postih, jako při jízdě na červenou. Jenomže dnes už se s regulovčíkem v praxi setkáte málokdy a na teorii už řidiči evidentně dávno zapomněli. Včetně profesionálů.

Související obsah

​"Nejspíš se s tím setkali naposledy v autoškole stejně jako někteří řidiči osobních aut a zazmatkovali. Kdo nemá zájem se sám něco učit, nebo si zopakovat tak je v prd…. Na každoročním školení řidičů se řeší úplné nesmysly," zní jeden z komentářů pod videem, které policie zveřejnila na sociálních sítích.

Další řidička si stěžuje na chaos, který policista moc nevylepšil. "Takhle z vrchu super, ovšem v reálu na té křižovatce není ten policajt vůbec vidět, pokud jedete po Kolišti, směrem k Vaňkovce. Myslím, že ho brzo někdo převálcuje. To stejné dopravní značky! Kdesi provizorně 20 m před křižovatkou, - 1,5 m nad zemí. Vzhledem k tomu, že k večeru na řízení provozu už prdí a nikdo tam není, je bezvadný jet za autobusem, zjistit těsně před křižovatkou, že nejedou semafory, švestka nikde, značky 20 m zpátky!" píše žena z Brna.

Určitě ale neuškodí připomenout si pár základních pravidel a význam jednotlivých pokynů. Takže:

  • V první řadě je potřeba připomenout, že pokyny policisty jsou nadřazeny dopravním značkám a světelným signálům.

  • Řídit provoz na křižovatce může kromě policisty ve služebním stejnokroji také vojenský policista nebo příslušník vojenské pořádkové služby. Stejné pokyny pak může používat strážník obecní policie při usměrňování provozu, pokud je to nezbytné pro obnovení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, není-li řízení provozu zajištěno policií. Pokyny může také využít i příslušník hasičského záchranného sboru k usměrnění provozu při řešení mimořádné události.

  • Druhé pravidlo zní, stojí-li někdo z uvedených osob v křižovatce, tak zpozorněte. Nejste-li si jisti dopravní situací, pak plynule zastavte.

  • Sledujte pozorně pokyny paží a postoj policisty nebo jiné osoby řídící provoz. K řízení provozu může policista používat směrovku a ke zdůraznění pokynu i znamení píšťalkou.

  • Nezastavujte až u policisty, ale před hranicí křižovatky. Hranici křižovatky vyznačuje  tzv. příčná čára souvislá, někdy doplněná symbolem "Dej přednost v jízdě!" nebo nápisem STOP.  Kde vodorovná dopravní značka není, pak hranici křižovatky tvoří pomyslná kolmice v místě, kde začíná zakřivení okraje vozovky.


Pokyny policisty v podstatě fungují jako semafor:

  • Signál se žlutým světlem "Pozor!", nahrazuje pokyn vztyčené paže policisty. Pro řidiče jedoucí ve směru předtím volném, znamená povinnost zastavit vozidlo.

  • Naopak pro řidiče, kteří stáli, povinnost připravit se k jízdě. Signál se zeleným světlem "Volno", nahrazuje policista postojem s upažením rukou v úrovni ramen, připomínající tvarem písmeno "T".

  • Pokyn "Volno" platí pro směr, ke kterému stojí policista bokem, kdy řidiči mohou na křižovatce odbočit vpravo nebo vlevo.

  • Při odbočení vlevo však řidič musí dodržet pravidla pro odbočování, zejména pak dát přednost v jízdě protijedoucím vozidlům. Současně tímto postojem a pokynem policista nahrazuje signál s červeným světlem "Stůj!" pro směr, ke kterému stojí čelem nebo zády. Řidič jedoucího vozidla směrem k čelu nebo zády policisty je tedy povinen zastavit.

  • Chodci smějí přecházet vozovku jen ve směru, pro který platí pokyn "Stůj!". Posledním a zpravidla pro řidiče nejtěžším postojem je tzv. trojstranná uzávěra, tedy postoj, kdy má policista pravou paži předpaženou a levou upaženou, připomínajícím tvarem písmeno "L".

  • Povinnost zastavit vozidlo na pokyn "Stůj!" platí pro řidiče přijíždějící směrem k zádům a pravému boku. Pokyn "Volno" znamená pro řidiče přijíždějící k levému boku, přičemž řidič kromě průjezdu křižovatkou v přímém směru může odbočit vpravo nebo vlevo. Současně pokyn "Volno" platí pro řidiče přijíždějící k čelu policisty a to pouze, pokud odbočuje jen vpravo. V tomto případě chodci mohou přecházet jen za zády policisty.

  • Pokud si nezapamatujete tato jednoduchá pravidla, pak raději zastavte nebo stůjte. Policista vám dá dostatečně najevo, kdy a kam můžete pokračovat v jízdě.

    A tady pro názornost ještě s pomocí obrázků:
Pokyny policisty při řízení provozu na pozemních komunikacích. Zdroj: Policie ČR

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události