Ekologické autobusy na zemní plyn by mohly už brzy zmizet z našich silnic. Mohou za to problémy s dodávkami zemního plynu, které teď řeší dopravní podniky napříč Českem. Řadě z nich totiž končí smlouvy s fixovanou cenou a do výběrových řízení na nového dodavatele se nikdo nehlásí.
Chomutovský a jirkovský dopravní podnik nakoupil díky výhodným dotacím Evropské unie ekologické autobusy na zemní plyn. Jenže teď hrozí, že nebudou mít na co jezdit. Dopravce totiž nemůže sehnat dodavatele plynu.
"Momentální cena je 450 korun za megawatthodinu. Zvýšili jsme cenu na pět a půl tisíce, takže jsme nabídli 12násobně víc a nikdo se nám nepřihlásil," řekl Jaroslav Komínek z Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova.
Od začátku roku vyhlásil podnik už čtyři výběrová řízení a všechna musel kvůli nulovému zájmu zase zrušit. "Dělají to proto, že oni sami nemají zaručeno, že ten plyn bude. Nechtějí nám nic slibovat," pokračoval Komínek.
Kvůli nestabilní situaci na trhu s plynem nemají problémy jen na Chomutovsku. V Ústí nad Labem už si zbytečná výběrová řízení zkusili, nikoho nenašli a musejí nakupovat plyn ze dne na den. Ztráty jsou v milionech a bojí se dalšího zdražování.
"Za první pololetí jsme na městě požadovali navýšení o sedm a půl milionu korun," uvedla ředitelka Dopravního podniku Ústí nad Labem Simona Mohacsi. V Ústí nad Labem už mají připravený krizový scénář. Výrazně by museli omezit linky v celém městě a nasadit naftové autobusy.
Návrat k nafťákům už zvažují také v Brně. Tam vypsali zatím dvě výběrová řízení. Ani tam neměli moc štěstí. "Autobusy na plyn jsou naprosto nevýhodné. Nafťáky jsou levnější, jednodušší, nafta je dostupná," přidal Miloš Havránek z Dopravního podniku města Brna.
"Je 13 dopravních podniků, které využívají autobusy na stlačený zemní plyn. Nejvíce jich jezdí v Ostravě a Brně. Tam je situace nejpalčivější," dodala tisková mluvčí Sdružení dopravních podniků České republiky Linda Hailichová. Na českých silnicích je přes tři tisíce, které jezdí na plyn. To je asi čtvrtina všech autobusů v zemi.