Prodejní ceny pohonných hmot v červenci klesaly, marže distributorů a čerpacích stanic stoupaly. Vyplývá to z analýzy ministerstva financí (MF). Připravilo proto cenovou regulaci, o jejímž zavedení se rozhodne v příštích týdnech.
Regulace ministerstva má zastropovat maximální výši marží čerpacích stanic i cen u distributorů pohonných hmot. Může za to analýza marží, informovalo ministerstvo v tiskové zprávě na svém webu.
Ačkoli totiž prodejní ceny klesaly, marže se zvyšovaly. "Sledovaná marže distributorů paliv a čerpacích stanic v červenci dosáhla u Dieselu 5,4 Kč za litr a u Naturalu 95 dokonce 5,6 Kč za litr," uvedl mluvčí ministerstva financí Tomáš Weiss.
Návrh cenové regulace zaslalo ministerstvo České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) a Unii nezávislých petrolejářů. Budou se tedy moc na případnou regulaci připravit. O tom, zda ke kroku dojde, rozhodne v dalších týdnech podle vývoje cen na trhu.
Související obsah
V pátek také MF podá podnět k prošetření na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Má totiž podezření na kartelovou dohodu mezi některými sítěmi čerpacích stanic. "Kontroly MF totiž v poslední době prokázaly velmi podobné nebo dokonce zcela totožné ceny paliv, jejichž výše nereflektovala významný pokles cen ropy a paliv na světovém a evropském trhu," uvedl Weiss v tiskové zprávě.
Mezi kterými čerpacími stanicemi má ministerstvo podezření na kartelovou dohodu, ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) neupřesnil. "Myslím, že kdo bude chtít, tak na to přijde, když se podívá na totemy, kde je opravdu konkurence," prohlásil jen na tiskové konferenci s tím, že dohoda by se měla týkat především větších sítí. "V této chvíli jsou ceny ropy na předválečné úrovni," upozornil. Ceny pohonných hmot se ale na cenu před invazí Ruska na Ukrajinu nevrátily.
"Z výsledků našich kontrol ani z připravených opatření nemám radost, ale pro takto extrémní navýšení červencových marží u benzínu i nafty skutečně nemám pochopení. Rozumím argumentu kompenzování nízkých červnových marží, které byly pod průměrem loňského roku, ale rozhodně ne tímto způsobem. Považuji to za zneužití prázdninové sezóny, kdy řidiči na dálnicích jednoduše neměli jiné řešení, než drahé palivo tankovat. Na některých místech přitom byly benzín i nafta v červenci nejen nepřiměřené drahé, ale také se v mnoha případech prodávaly za stejné ceny, což rozhodně necháme prověřit,“ řekl Stanjura.
"Nejsme spokojení s výsledkem, v červenci marže byly už příliš vysoké," zdůraznil na tiskové konferenci Stanjura. Ceny podle něj mohly klesat rychleji. "Už minulý týden v úterý jsme na nějaké videokonferenci vyjádřili nespokojenost s tímto přístupem," doplnil.
MF kontroluje marže od poloviny března. Cenový monitoring následně v červnu rozšířilo o marže distributorů pohonných hmot. "Naše kontroly cen paliv a marží prodejců chápu jako transparentní krok, kterým mohou prodejci prokázat veřejnosti, že nezneužívají války na Ukrajině a paniky na světových trzích na úkor řidičů. Chápu to také jako gentlemanskou dohodu, která čtyři měsíce fungovala, a prodejci naše slovní intervence respektovali a přizpůsobovali tomu svou cenovou politiku," poznamenal Stanjura.
"Nyní je ale ropa i z důvodu globálního ochlazení ekonomiky levnější než na začátku války, ale ceny pohonných hmot na to u nás dostatečně nereagují. Jsou stále vysoké a hlavně velcí prodejci zlevňují jen velmi neochotně. Ceny paliv se přitom promítají do celé ekonomiky a spolu s energiemi výrazně zvyšují inflaci," dodal ministr financí.
Průměrná cena benzínu už klesla pod 41 korun za litr: