Domácí

Policie testuje speciální vůz. Má pomoct odhalit znečišťování prostředí

Policisté hledají způsob, jak se vypořádat s provozovateli kamiónů, které nesplňují emisní normy a vypouštějí do ovzduší nadměrné množství výfukových plynů. Inspirovali se u dánských kolegů. Ti mají k dispozici speciální vůz, který emise měří.

Na první pohled obyčejné osobní auto. Uvnitř jsou ale ukryta čidla a přístroje, které dokáží změřit emise u jedoucího kamionu. "Primární účel téhle akce je odhalit, zda provozovatelé mají vozidla v řádném technickém stavu a nepoškozují životní prostředí, neohrožují zdraví a životy lidí," vysvětlil Aleš Maxa z Ředitelství služby dopravní policie.

Zhruba 13 procentům nákladních vozů na českých silnicích nefunguje správný systém vstřikování AD Blue. Způsobem, jak tyto vozy odhalit, je měření, které testuje Policie ČR ve spolupráci s dánskými kolegy. Podle policistů jsou v kabině kamionu kontrolky, které řidiči signalizují vysoké emise jako závadu motoru. Všichni řidiči kamiónů, které ve čtvrtek policisté zastavili, tak podle nich o problému museli vědět.

"Ve spolupráci s Policií ČR kamion stáhneme sem na parkoviště a tady vyčítáme závady z řídící jednotky a nebo rovnou nalezneme různé emulátory, kterým se říká šidítka, která obelhávají systém vstřikování," prohlásil ředitel dopravní divize společnosti TÜV Nord Czech Antonín Jedlička.

Související obsah

Například u jednoho polského kamionu takové šidítko policisté objevili. Pokuta pro řidiče může být až dvoutisícová. Ve Skandinávii jsou pokuty výrazně vyšší. "Donedávna se za takovýto přestupek platilo 150 eur (asi 3 700 korun - pozn. red.). Nedávno během sedmi měsíců se změnila legislativa v Dánsku, takže když tam je takovýto přestupek se vstřikováním močoviny, tak teď se platí 3 000 eur (asi 75 000 korun - pozn. red.), z toho je 1 000 eur (asi 25 000 korun - pozn. red.) pro řidiče a 2 000 (asi 50 000 korun - pozn. red.) pro provozovatele," upozornil Jedlička.

Po českých silnicích v minulých dnech jezdily hned dva speciálně upravené vozy, které dokážou změřit výfukové plyny u jedoucích kamiónů. "Sondami pod nárazníkem si nasává vzduch nad dálnicí a ten vzorek je pak analyzován přístroji uvnitř. Měří se koncentrace částic oxidu dusíku," poznamenal Michal Vojtíšek z Fakulty strojní ČVUT. To, jestli se podobného měřícího vozu dočká i česká policie, zatím není jasné.

Jakub Urbánek, kdu, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události