Automobilkám v Česku znovu chybí čipy. Některé kvůli tomu omezují výrobu a ruší směny. Podle odborníků to může prodloužit už tak dost dlouhé čekací lhůty na nové vozy a zvýšit ceny ojetin.
Do práce jen ráno. Noční i odpolední směny jsou zrušeny. Tak teď bude vypadat několik dní výroba automobilů v závodech Škoda Auto v Mladé Boleslavi i ve Vrchlabí. Situace kolem čipů zasáhne výrobu i těch nejprodávanější modelů.
"Pokles řešíme prostřednictvím redukce počtu směn, a to v závislosti na aktuální disponibilitě dílů," uvedla mluvčí společnosti Martina Špittová.
Pozastavení výroby kvůli chybějícím čipům minulý týden oznámila i Toyota. Ta minimálně na několik týdnů přestane vyrábět dva modely.
"Dneska v noci budeme vyjíždět linky, připravujeme odstávku, která bude trvat větší část měsíce února. Předpokládáme že na konci února bychom opět rozjeli podle aktuálních plánů výrobu," nastínil mluvčí Toyoty Tomáš Paroubek.
Kromě Škody a kolínské Toyoty zaznamenal problémy s nedostatkem čipů i nošovický Hyundai. "Naštěstí se nám loni podařilo výrobu navýšit. Letos, přestože ty problémy opravdu pokračují, tak výroba přes všechny komplikace jede naplno," uvedl vedoucí administrativní subdivize Hyundai Petr Michník.
"Máme tady odloženou spotřebu, odložené nákupy, takže každý chce nové auto. Zároveň čipy nám pronikají stále do většího prostoru našeho života. Jsou v podstatě ve všech spotřebičích včetně ledničky, praček a podobně. Takže ti výrobci prostě nestíhají," shrnul ekonom Petr Dufek.
"Prvopočátek je covidová krize, která v Číně trvala ještě v listopadu a prosinci. Odtud ty komponenty, které jdou, nejsou schopné dostat k dodavateli tak, aby pokryl naší výrobu," upozornil Paroubek.
Kvůli odstávce výroby se zřejmě prodlouží už tak dlouhé dodací lhůty nových aut. Někteří zákazníci čekají i přes rok. "Pokud lidé mají čekat rok na nové auto, raději sáhnou po autu z autobazaru, třeba po rok až dva starém. To znamená, že rostou ceny ojetin," uvedl ekonom Tomáš Prouza.
Není výjimkou, že dva roky starý vůz stojí tolik, co stál jako nový.