Lidé čekají měsíce nejen na nová auta, ale i na opravy těch starých. Autoservisům totiž chybějí náhradní díly. Kromě války na Ukrajině a pandemie covidu je prý důvodem i přechod na elektromobilitu. Automobilky tak utlumují výrobu dílů pro auta s klasickým pohonem.
I na běžnou opravu auta se někdy musí čekat měsíce. Přiznává to šéf sítě autoservisů, který přidal historku svého známého. "Koupil si poměrně prestižní limuzínu a po dvou měsících provozu měl pojistnou událost. Někdo mu nedal přednost a rozbil mu světlo. Konkrétně u toho světla, jak sdělila značka pojišťovně, je dodací lhůta deset měsíců. Dopadlo to tak, že si pojišťovna vyhodnotila, že je lepší mu koupit nové auto než deset měsíců platit náhradní," vyprávěl jednatel sítě autoservisů Quick Stop Car Marek Zukal.
"U některých značek a některých dílů se může čekat až tři čtvrtě roku. Nejčastější jsou třeba řídící jednotky," vysvětlil automechanik František Harlas.
Související obsah
"Subdodavatelé jako takoví mají problémy už minimálně rok nebo dva. Nedostatkové byly nejenom čipy, ale i těsnění, hliníkové díly, pneumatiky a tak dále," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Problémem jsou hlavně zpřetrhané dodavatelské řetězce. Většina kabelových svazků dodávaných do Evropy se vyráběla na Ukrajině. Pandemie zase způsobila nedostatek čipů z Asie. "Dlouho bylo vůbec těžké někde koupit nové auto, protože nebyly čipy. Tím pádem ten vozový park zestárl, a proto starší auta potřebují více dílů," řekl ekonom Petr Bartoň.
Někteří ekonomové viní z nedostatku náhradních dílů i evropské politiky a plánovaný konec spalovacích motorů. Firmy prý kvůli tomu už nechtějí rozšiřovat výrobu náhradních součástek.