Autoservisy hlásí dlouhé čekací lhůty kvůli nedostatku některých náhradních dílů. Týká se to nejen elektronických součástek a komponentů dovážených z Asie, ale dokonce i skel a částí karosérií.
Čekací doba na jednotlivé náhradní díly se podle automechaniků nedá přesně určit. Záleží prý na typu vozidla. Pokud vlastníte moderní vůz a praskne vám přední sklo nebo přestane svítit světlo, tak můžete na výměnu čekat nejspíš týdny i měsíce.
"Na některé typy čelních skel nebo ledkových světlometů se čeká i tři až čtyři měsíce. Jsou to spíš moderní auta s modernějšími technologiemi, vybavená adaptivními tempomaty nebo ledkovými světly," prozradil jednatel servisu RM Racing David Rajnoch.
Autoservisy řeší také nedostatek motorových a převodových olejů, některé nejsou k dostání vůbec. "Zejména u těch speciálních se nemůžou výměny řešit, protože ty oleje prostě nejsou," doplnil Rajnoch.
Karoserie a některé typy skel nebo pneumatik se vyráběly na území států, které jsou teď ve válečném konfliktu. Proto jsou tyto díly teď drahé a je jich nedostatek. "Spousta věcí se vyráběla na Ukrajině a výrobce hledá alternativní výrobu. To znamená, že se to stěhuje do jiných zemí a tím pádem jsou výrobky dražší," vysvětlil vedoucí servisu AUTO UH Jakub Šudřich.
Navíc se automobilový průmysl stále vzpamatovává z pandemie covidu-19 a tak pořád chybí elektronika a kabeláž z Číny. "Občas se dostávají do skluzu i karosářské díly, taková ta čistá plechařina. Posuny jsou v rámci dnů a týdnů, nicméně býváme většinou předem informováni," uvedl prokurista společnosti ARAVER Pavel Dvořák.
Někteří dodavatelé měli do konce loňského roku zastropované ceny náhradních dílů. Autoservisy tak letos očekávají u některých dílů další zdražení, a to i o 20 až 30 procent.
Co dělat, pokud dlouho čekáte na náhradní díly? Podívejte se na rozhovor s dopravním expertem Robertem Vackem: