Autonovinky

Ani skútr, ani motorka i brýle pro Terminátora. Inženýři z Mnichova představili novinky pro motorkáře

Je vám mezi 15 a 30 lety a přijde vám elektromotorka do města zbytečně rychlá a těžkopádná a elektroskútr moc usedlý nebo nudný? No tak to motorkářská divize bavorského koncernu BMW cílí přímo na vás. Prohlédněte si nový přírůstek modelové řady CE, který dostal pořadové číslo 02.

​BMW během jubilejního stého ročníku Motorrad Days v Berlíně představilo originální příspěvek do všemožných variací individuální městské elektromobility. Není to ani skútr, ani motorka, ale zvláštní a také docela zábavný kříženec.

Aby Němci dostáli své tradiční důslednosti, ihned nabízejí pro tento nový typ motorek i vlastní pojmenování: eParkourer. V češtině asi nemá toto označení moc velké naděje zdomácnět, ale minimálně to pěkně demonstruje skutečnost, že se jedná o originální stroj, který na trhu bude hledat konkurenci jen velmi obtížně.

Už na první pohled je totiž jasné, že před vámi opravdu neparkuje ani motorka, ani skútr. BMW CE 02 je futuristické kompaktní vozítko, které nabízí hodně, ale opravdu hodně asfaltové zábavy. Čtrnáctipalcová kola a posed ve výšce pouhých 75 cm nad zemí totiž dodávají nejen pocit skvělé ovladatelnosti.

BMW cílí hlavně na mladou městskou eko generaci – v přiškrcené verzi mohou eParkourer osedlat už patnáctiletí řidiči s řidičákem kategorie AM. Nutno ale dodat, že omezovat rychlost ze standardních 95 km/h na zákonem požadovaných 45 km/h je docela škoda.

Ve standardní verzi s výkonem 11 kW a okamžitým krouťákem 55 Nm byste se měli od semaforu odpíchnout na padesátku do tří vteřin, což bohatě stačí na většinu aut.

Související obsah

​Dojezd kolem 90 kilometrů sice neohromí, ale ani neurazí, hlavně vzhledem k přívětivé váze 112 kg a faktu, že většina lidí za den po městě stejně víc nenajezdí. Se základní nabíječkou CE 02 dobijete z 20 na 80 % do tří hodin.

Ve standardu potěší dva jízdní režimy pojmenované opět s přihlédnutím k cílovce jako Flow a Surf. Za příplatek si majitelé mohou dopřát i nejsportovnější režim Flash. Velmi příjemná je také podpora při couvání, ačkoliv váha tohoto stroje je proti běžným motorkám takřka poloviční.

BMW CE 02:

  • maximální výkon 11 kW (15 k), jmenovitý výkon 6 kW (8 k), točivý moment 55 Nm,
  • varianta Performance pro řidičský průkaz AM: maximální výkon 4 kW (5 k), jmenovitý výkon 3,2 kW (4 k), točivý moment 55 Nm,
  • ocelový rám a jednostranná zadní kyvná vidlice,
  • vpředu teleskopické vidlice,
  • BMW Motorrad ABS (pouze přední kolo),
  • ASC (protiprokluzový systém) a RSC (zabránění zablokování zadního kola při rekuperaci),
  • asistent couvání,
  • dva jízdní režimy – Flow a Surf – ve standardní výbavě,
  • třetí jízdní režim Flash je součástí volitelné výbavy Highline,
  • dvojsedlo ve výšce 750 mm,
  • bezklíčové startování,
  • LED světlomet se světlem pro denní svícení, směrovky,
  • 3,5" barevný displej,
  • USB-C port,
  • externí nabíječka 1 500 W (standard 900 W) pro použití v domácích zásuvkách jako součást volitelné výbavy Highline nebo jako volitelné příslušenství (pro verzi 11 kW),
  • příprava na alarm.

Ve výbavě nechybí 3,5palcový displej, který je krásně čitelný i na přímém slunci tak, jak jsme ostatně zvyklí i u velkých motorek mnichovské značky. Nabíječka na mobil USB-C a držák se systémem SP Connect také rozhodně neurazí.

Celkově je eParkourer nejen slušně vybavený elektrický "přibližovák" do města, ale i hezká hbitá hračka, která nadšence do jízdy po dvou kolech může skutečně zabavit.

Jak už to ale u podobných nových hraček bývá, většinou nepotěší jejich cenovka. Oficiální ceník pro Česko zatím nemáme k dispozici, ale odhad pro USA se pohybuje kolem 7 500 dolarů, tedy někde těsně pod úrovní 170 000 korun.

Související obsah

​CE 02 byla bezpochyby největší novinkou berlínských BMW Motorrad Days, ale nikoliv jedinou. Neméně pozornost vzbudily i motorkářské brýle s rozšířenou realitou.

Je to trochu šílená novinka, která má podobné funkce jako head-up displeje v moderních autech. Jenom si takový displej nasadíte přímo na oči.

BMW Motorrad ConnectedRide Smartglasses totiž propojíte s mobilem a motorkou a na sklíčko se vám budou promítat nejrůznější údaje – uvidíte například pokyny navigace, aktuální rychlost nebo to, jaký kvalt máte právě zařazený.

BMW Motorrad ConnectedRide Smartglasses:

  • dvě velikosti (M + L),
  • dvě sady čoček (1 x tónovaná a 1 x 85% transparentní),
  • integrovaný světelný senzor, certifikovaný UVA/UVB filtr,
  • možnost korekce až do 4 dioptrií,
  • možnost propojení s chytrým telefonem a aplikací BMW Motorrad Connected přes Bluetooth,
  • přenos GPS dat v reálném čase z aplikace,
  • funkce Head-Up pro navigaci s individuálním zobrazením,
  • zobrazení rychlosti, rychlostního limitu, rychlostního stupně a navigace (zmenšené zobrazení šipek nebo podrobná navigace s názvy ulic, křižovatek a přesnými pokyny),
  • integrovaný světelný senzor a integrovaný optický modul pro bezpečný přenos dat a bezpečné zobrazení dat v levém horním rohu pravého skla,
  • lithium-iontová baterie, výdrž až deset hodin provozu,
  • nabíjecí kabel USB,
  • rozsah provozních teplot -10° až 50 °C.

Asi by se dala vést poměrně dlouhá disputace, jaký přínos mohou mít tyto brýle pro bezpečnost na silnici, ale cítit se aspoň na chvíli jako Robocop nebo Terminátor je docela sranda. Podívejte se ve videu:

​Zatím je těžké předjímat, jak se tyto novinky z dílen německých inženýrů prosadí na trhu, BMW je ale jednou z mála motocyklových značek, která v současnosti neustále hledá nové cesty a nespokojí se jen s lety prověřenou klasikou.

A to je sympatické. Nejen mně, ale myslím si, že i tisícům dalších lidí, kteří strávili uplynulý víkend na výstavišti v Berlíně.

Jan Holubička, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Související témata

Důležité Události