Volvo C70, jež bylo světu poprvé představeno před dvaceti lety, znamenalo pro švédskou automobilku nový směr a taky pořádný odvaz. Jednalo se o dílo malého týmu, navíc Volvo spolupracovalo na vývoji s britskou konstruktérskou firmou TWR (Tom Walkinshaw Racing), která se již podílela na konstrukci vozů pro závodní tým Volvo na šampionátu BTCC.
Premiéra v září v roce 1996 na autosalonu v paříži byla velkou událostí. Volvo přišlo snovým designérským směrem a to rovnou na autě, které bylo prvním „pořádným“ kupé od dob modelu P1800. Přitom myšlenka na C70 pocházela už z roku 1990, kdy se Volvo rozhodlo rozšířit svou modelovou řadu a kupé a kabriolet.
Jenže realizace přišla až v roce 1994 a všichni museli pořádně máknout. Vývojový tým odjel na jih Francie a tam jezdil v pronajatých konkurenčních kabrioletech a kupé, aby si udělali jasnou představu. Protože měli být členové týmu v té době na dovolené, mohli si s sebou vzít i své rodiny, což se nakonec ukázalo jako nečekaně úspěšný tah. Díky tomu, že byly uvedené automobily testovány celou rodinou, získal tým několik cenných připomínek, které by samotní konstruktéři a designéři nepostřehli. Tedy alespoň tak se to teď vypráví.
Volvo C70 sice stojí na platformě řady 850, ale působí lehčeji. Od samého počátku bylo navíc jasné, že bude kupé i kabrio, a tak vývojový tým usiloval o to, aby výsledný design fungoval se střechou i bez ní. Velká část designérských a vývojových prací se odehrávala ve společnosti TWR, kde se připravovali závodní Volva. Protože měl projektový tým při navrhování neobvykle volnou ruku, mohl si tehdejší ředitel designu Peter Horbury dovolit udělat radikální změnu v designu a oprostit se od hranatých tvarů. Když Ian Callum ze společnosti TWR představil návrhy kupé s výrazně klesající oblou střešní linií a s vyrýsovanými boky, ostatní návrhy, které se zdály být „příliš Volvo“, neměly žádnou šanci.
Volvo C70 bylo uvedeno na trh výhradně s pětiválcovými přeplňovanými motory s přeplňováním turbodmychadlem, naftové verze přišli až později. Jeho největší zbraní byl plnohodnotný čtyřmístný interiér a samozřejmě bezpečnost. A nakonec se vyrobilo celkem 76 809 aut, z čehož činila 27 014 varianta kupé a 49 795 vozů byly kabriolety.
10 věcí, které jste o Volvu C70 nejspíš nevěděli
1. Model C70 měl skvělou muziku. Audiosystém Dynaudio měl prostorový zvuk Dolby Surround a zesilovač 4×100 W.
2. Ve Švédsku byl založen klub určený jen pro majitele modelu C70. Při příležitosti dvacátého výročí modelu C70 uspořádalo toto sdružení spanilou jízdu od továrny v Uddevalle k muzeu značky Volvo v Göteborgu.
3. Slavnostní premiéru v Paříži bylo možné sledovat také online – jednalo se vůbec o první takovouto akci v Evropě.
4. Tom Walkinshaw, muž stojící za firmou TWR, byl zkušený závodní jezdec, který měl na kontě tři mistrovské tituly ze světového šampionátu cestovních vozů a dvě vítězství na okruhu Daytona a také v závodě 24 hodin Le Mans.
5. V roce 1999 vyplatilo Volvo firmu TWR ze společnosti Autonova a pokračovalo ve vlastní výrobě, aby později zahájilo spolupráci s italskou designérskou společností Pininfarina.
6. Ve filmu „Svatý“ (The Saint) z roku 1997 řídí Simon Templar v podání Vala Kilmera Volvo C70 v červeném odstínu Garnet. Protože se film natáčel před slavnostním představením Volva C70, bylo vyžadováno maximální utajení.
7. Předběžné prospekty vztahující se k Volvu C70 byly sporé. Skládaly se z pár obrázků, několika technických údajů a třířádkové citace od Petera Horsburyho: „Snažil jsem se navrhnout vůz, který lidé budou chtít, a ne vůz, který lidé potřebují.“