Věděli jste, že historie SUV sahá až do roku 1966? Přesně dnes je tomu totiž 50 let, co byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba jeho předchůdce - vozidel ŠKODA TREKKA. Do roku 1972 vzniklo téměř tři tisíce těchto vozů.
"ŠKODA se vždy snažila o řešení šitá na míru konkrétním trhům,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. A právě proto v roce 1966 odstartovala výroba nového modelu TREKKA - přímého předchůdce vozů SUV.
"Je to vůz se zvýšenou průchodností terénem, vytvořený ve spolupráci mladoboleslavské automobilky se zástupci novozélandského importéra a místních specializovaných firem, je typickým příkladem tohoto přístupu,“ dodává Frydlová.
Poloterénní vůz měl pomáhat novozélandským farmářům, řemeslníkům a obchodním zástupcům. Probíhal ve spolupráci tamních firem se specialisty mladoboleslavské automobilky. Importérem vozů značky Škoda byl tou dobou společnost Motor Industries International v Otahuhu.
V praxi výroba probíhala tak, že bývalý vedoucí vývoje karoserií automobilů ŠKODA Josef Velebný spojil síly s novozélandským designerem George Taylorem a vytvořili několik návrhů a prototypů. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván podvozek na bázi vozu ŠKODA OCTAVIA s úpravami v rozměrech. Nabídka výbavy na přání zahrnovala diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou – to vše rapidně zlepšilo průchodnost vozu s pohonem zadních kol i v terénu.
Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti 105-110 km/h při provozním podmínkám adekvátní spotřebě 11 l na 100 km, informuje Škoda Auto.
Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. Vozy Trekka, nabízené též pod označením ŠKODA TREKKA, byly dlouhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný vůz vážil 920-980 kg, užitečná hmotnost dosahovala 450-500 kg.
Vozy ŠKODA se na Novém Zélandu úspěšně prodávají i dnes, stejně jako v Austrálii a na dalších 100 světových trzích.