Automobilky se nám snaží namluvit, že nové je vždy lepší. A my někdy nesouhlasíme. Ale tady opravdu není co řešit...
Řídili jste někdy poslední dobou auto starší dvaceti let? Možná jste byli překvapeni, jak dobře zatáčí, jak hezky reaguje na plyn, a že je vlastně docela radost ho řídit. Rozhodně jste ale museli být šokovaní, jak mizerně svítí. Názorně to ukazuje soubor fotografií, které zachycují stejnou scénu pozorovanou ze šesti různých modelů – od Fordu Model T z roku 1908 až po nový Ford Mustang. Cyklista na snímcích je vždy vzdálen od vozu pouhých dvanáct metrů.
DOPORUČUJEME: Videotest - Ford Focus bez zbytečných pozlátek funguje lépe než byste čekali
Řidiči vozů Model T, jichž se v letech 1908–1927 prodalo více než patnáct milionů, museli v noci zažehnout acetylenové svítilny. Dnešní řidiči mají naproti tomu k dispozici nejen jasné výbojkové nebo LED světlomety, ale dokonce i technologie, které mohou začít automaticky brzdit, vstoupí-li do jízdní dráhy chodec. Výbojkové reflektory a LED světla mají přibližně třikrát vyšší svítivost než před pár lety běžně používané halogenové žárovky. Reflektory se navíc dnes konstruují tak, aby na hranici osvětlené oblasti nevytvářely ostrý přechod světla a tmy. Vzdálené objekty se tak náhle „nezjeví“ před vozem, ale vynořují se v zorném poli postupně.
DOPORUČUJEME: Ford Mustang bude silnější, rychlejší a bezpečnější. Ford se snaží opět rozpoutat zájem.
Budoucnost ale patří systémům nočního vidění jako mají vlajkové lodi od BMW a Mercedesu, které se snad co nevidět dostanou i do obyčejnějších modelů. „U Fordu pracujeme také na nové formě bodového osvětlení, která by zvýraznila chodce, cyklisty nebo velká zvířata ve směru jízdy. Systém na bázi infračervené kamery dokáže zachytit a sledovat lidi nebo větší zvířata na vzdálenost až 120 metrů,“ vysvětluje Michael Koherr, odborník Fordu z oddělení výzkumu světel. Docela by nás zajímalo, jak to bude za dalších sto let...