Nehoda kamionu, při které zfetovaný řidič po havárii pokračoval dál v jízdě a při tom mu vypadával náklad, pak výpověď jiného českého řidiče, který tvrdí, že ho jeho zaměstnavatel nutí podvádět. A veřejnost se samozřejmě děsí... Experti a ostatní řidiči kamionů však tvrdí: „Ten řidič lže!“
Včerejší výpověď českého řidiče kamionu (najdete ji zde), který si z pochopitelných důvodů nepřeje být jmenován, vzbudila vlnu nevole. Veřejnost se děsí, že po silnicích jezdí mnohatunová monstra, která řídí unavení a nevyspalí řidiči, nucení svými zaměstnavateli podvádět a porušovat bezpečnostní přestávky. Jenže odborníci a ostatní řidiči kamionů tvrdí, že nic podobného není možné, a že dotyčný řidič lže. „Znám kluky, kteří jezdí s kamionem a o víkendu, nebo o dny volna, si přivydělávají s dodávkou, ale neznám jedinou firmu, která by řidiče nutila porušovat předpisy,“ tvrdí Tomáš Vaněk, který řídí kamion už patnáct let.
DOPORUČUJEME: Prázdninové omezení jízd kamionů - v sobotu a v pátek mají zákaz!
Podle předpisů nesmí řidič kamionu řídit v kuse víc jak 4,5 hodiny. Pak musí udělat přestávku 45 minut. Nebo se v tom čase zastavit na 15 minut a pak přidat dalších 30. Za jeden týden, tedy od pondělí 00:00 do neděle 24:00, nesmí doba řízení přesáhnout 56 hodin. Každý týden pak musí udělat týdenní dobu odpočinku 45 hodin. Přesná pravidla nařízení vyhlášky č. 561 naleznete ZDE.
DOPORUČUJEME: Video z tragické nehody použila policie, takto jím varuje ostatní řidiče.
Jeden z řidičů kamionů, Pavel Miklas, se ozval přímo do redakce: „Chtěl bych se vyjádřit ke článku Zpověď řidiče kamionu. Dělám řidiče přes dvacet let, a o tak hrozné firmě, co by vyžadovala, nebo tolerovala takové věci, jsem ještě neslyšel. Na našich cestách je to už tak dost napínavé a vy ještě štvete ostatní řidiče proti řidičům nákladních aut. Stačí to, že když píšete o nějaké bouračce, tak nazýváte v nadpisech kamionem úplně všechno, třeba i Avie. Když jste psali o západní Evropěm tak tam to funguje tak, že stát postihuje v první řadě dopravce, který si nedokáže uhlídat svoje lidi. A pokud některý řidič porušuje pravidelně, tak ho firma prostě vyhodí.“
DOPORUČUJEME: Co znamená písmeno L na kamionech? Ne, autoškola to není.
Ke sledování řidičů slouží takzvaná karta řidiče, kde se vše zapisuje. Nejčastějším prohřeškem, se kterým se policie setkává, je, že řidič jede na kartu jiného řidiče. Mluví se hodně i o takzvaných magnetech, kterými se dají tachografy ošidit, ale ty nejnovější už jsou prý chráněné. Policie řidiče kamionů kontroluje pravidelně, a tvrdí, že spíš než nějaké finty se setkávají nejčastěji s tím, že to řidiči takzvaně risknou. „V současné době se používají tachografy třetí generace, a ty neošálíte,“ říká dispečer Jan Zeman. „Řidiči kamionů jsou sice parta, která si vzájemně pomáhá, ale ty neslušné ze svého středu velmi rychle umí vyloučit.“
BAVÍ VÁS AUTA A VŠE KOLEM NICH? STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU!
„Nikdo z nás nechce přijít o práci, a tak si dáváme pozor,“ vyjadřuje se Zdeněk Drmota, další oslovený profesionální řidič. „Samozřejmě, že si chceme vydělat, ale zase jako porušovat konstantně předpisy, to riskuje jak firma, tak my, a to za to prostě nestojí. Osobně si myslím, že daleko větší problém je, když někdo nedává pozor na cestu a kouká na film, nebo do mobilu. Sám mám v autě dvě kamery pro případ nehody - jedna sleduje situaci před autem, druhá v kabině.“
DOPORUČUJEME: Video, ze kterého mrazí. Boční náraz do kamionu nepřežijete.
No a co si myslíte vy? Jsou řidiči kamionů opravdu tak nebezpeční: Hlasujte!