Tohle jsou skutečně šokující výsledky německého průzkumu spolehlivosti a kvality nových aut. Výzkum provedla renomovaná společnost J.D. Power a zůčastnilo se ho 14 tisíc řidičů s auty vyrobenými od roku 2014 do 2016.
Čekali byste, že test spolehlivosti v Německu musí nutně vyhrát německé automobilky? To jste na omylu! Mezi prvními deseti je jen jedna německá značka, Volkswagen se těsně udržel nad průměrem, ale třeba výsledek BMW je vysloveně tristní. Výzkumy J.D. Power jsou přitom brány za ty nejprůkaznější a probíhají po celém světě. Tenhle startoval začátkem února a skončil v dubnu, sledovaly se problémy za poslední rok provozu.
DOPORUČUJEME: 10 nejspolehlivějších a nejméně spolehlivých pětiletých aut!
Pozor, nejde jen o spolehlivost
Průzkum J.D. Power probíhá tak, že se soustředí na 8 kategorií (jízdní vlastnosti, motor a převodovka, exterier, ovládání, ventilace...) a čísla jsou přepočítána na poměr počtu problémů na sto aut. Takže čím nižší číslo, tím méně problémů. Zákazníci ale hodnotí nejen skutečné problémy s autem, ale i svoje pocity, tedy jak jim přijde, že se auto chová, jak intuitivní je jeho ovládání, nebo jak dobře se jim pracuje s navigací. Tohle všechno totiž ovlivňuje rozhodnutí zákazníků, zda si auto stejného výrobce příště koupí, nebo jestli ho doporučí svým známým. Právě komplikované ovládání, hybridní technologie a více drobných technických problémů stojí podle hodnocení J.D. Poweru za horšími výsledky renomovaných automobilek, největší sešup zažilo Volvo, které ještě vloni bylo v první polovině a letos je pod Dacií a Suzuki.
Vítězí Kia, Škoda těsně na 5. místě
Nicméně celkové výsledky opravdu překvapily. Vítězem je Kia a hned za ní je Hyundai. Obě dvě automobilky dramaticky zvedly kvalitu i jízdní vlastnosti svých aut, což zákazníci oceňují. Hlavně poměr cena vs. užitná hodnota je v těchto dvou případech nadprůměrný, většina zákazníků nemá od těchto automobilek přehnaná očekávání, a to větší je pak jejich spokojenost při užívání. Třetí je Toyota a čtvrté Mitsubishi, což je jasný důkaz, jak spolehlivé vozy tyto autmobilky vyrábí a jak loajální mají zákazníky. Mitsubishi má však problém, protože se jednak propadlo (vloni bylo první), a taky se na něj tlačí tuzemská Škoda, které bramborová medaile unikla o jeden bod. Škodovka sice podle J.D. Poweru neopanovala ani jeden segment, ale Rapid, Fabia, Yeti i Superb jsou v první trojce ve svých třídách.
DOPORUČUJEME: 7 rad, jak v bazaru nenarazir při koupi ojetého auta
Vítězové jednotlivých tříd
A když už jsme u toho... Mezi mini auty byl nejlépe hodnocený Opel Adam, malá auta vyhrála Toyota Yaris (Fabia druhá), nižší střední třída patří Hyundai i30 (Rapid je druhý), střední třídu opanoval Opel Insignia (Superb na druhém místě), kompaktní SUV jsou vítězstvím Kii Sportage (Yety skončil na děleném druhém místě s Peugeotem 2008) a mezi luxusními auty kraluje Mercedes E.