Kdy má smysl auto ještě opravit a kdy je lepší se ho zbavit a koupit nové?
Ta hranice je tenká jak první led a neexistuje žádné stoprocentní vodítko, které by rozhodlo. I automechanici vám budou každý říkat něco jiného, o prodejcích nových aut nemluvě. Všeobecná pravda je ale taková, že jakmile výhledové nutné opravy přesáhnou polovinu stávající ceny auta, je lepší ho prodat a koupit nové. „Když máte auto s orezlou karoserií, která by se musela celá vyvařit a nalakovat, a do toho se třeba ještě musí udělat motor, a bežná cena toho vozu v relativně slušném stavu je třeba sto tisíc korun, pak vážně nemá smysl ho držet v provozu,“ říká automechanik Jan Sváček. „Samozřejmě, že cena opravy auta je vždy nižší, než koupě auta novějšího, ale nemá smysl ho držet při životě za každou cenu,“ podporuje jeho sleva Jiří Fuchsa, který se ojetinám věnuje dlouhé roky. „Pak se totiž dostanete do spirály, kdy si řeknete, že když jste před nějakou dobou do svého auta investovali tolik peněz, tak že ho teď neprodáte a opravíte ho raději znova, abyste do něj za pár týdnů či mésíců opět vrazili další peníze. Cenu auta tím ale nijak nezvýšíte.“
DOPORUČUJEME: Nejspolehlivější auta, která si můžete koupit. Škoda boduje, vítěz vám vyrazí dech!
„Já si auta kupuju vždy jen nová a prodám je nejpozději rok po ukončení zároky,“ říká Tomáš Skůra. „Jedině tak to mám bez starostí a řeším jen běžný servis. Ztráta hodnoty je nějakých třicet až čtyřicet procent ceny auta, poslední dobou jezdím jen škodovky, tam ten pokles není tak výrazný. Šlo vlastně jen o tu první větší investici.“ Opačný názor na to má ale Jiří Fuchsa. „Propad cen u nového vozu je vždy daleko větší, než držet auto při životě do nějakého rozumného nájezdu, třeba do 150 až 200 tisíc kilometrů. Pokuď ty roční investice do nutného servisu nepřesahují dvacet tisíc korun ročně, pořád se bavíme o nějakých šedesáti tisích za tři roky, což je výrazně méně než propad ceny u nového vozu, i když se budeme bavit třeba o Fabii.“
DOPORUČUJEME: Čtětě pozorně, 5 základních rad při koupi ojetého auta!
Automobilky, které nabízí záruku pět nebo třeba i sedm let potvrzují, že mnozí řidiči, kteří si u nich auto koupít, počítají rovnou s tím, ža auto prodají třeba dva roky před koncem záruky. „Ano jsou takoví,” říká Miloš Adámek ze společnosti Hyundai. „A cena ojetého vozu, který je ještě v záruce, je nepochybně vyšší, než cena stejně oejtého konkurenčního modelu, který už má ale rok po ní.“ Podle Sváčka je ale tohle řešení jen pro majetnější řídiče. „Auta, která máme nejčastěji na dílně, mají cenu od 80 do 250 tisíc a snažíme se je držet při životě. U aut jako je Fabia, Octavia, Clio, Passat, Scénic..., zkrátka taková ta běžná auta je to v pohodě, většina dílů se dá sehnat v druhovýrobě nebo třeba na vrakovišti, ale i tady říkáme zákazníkům, že už to třeba nemá smysl ani opravovat, to když je poškození auta vyšší, nebo je zub času k nezastavení.“
BAVÍ VÁS AUTA A SVĚT KOLEM NICH? ZAPARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!
5 doporučení, kdy už je nejvyšší čas auto prodat
KOROZE
I novější auta s ní mohou mít problém a pokud začne karoserie nebo nosné díly podvozku korodovat, pak už je čas. Nejúčiněji ji zpomalíte parkováním v garáži, určitě nechte ošetřit podvozek antikorozním nátěrem.
MODRÝ KOUŘ Z VÝFUKU
Základní vodítko pro problémy s motorem. Na vině mohou být opotřebované pístní kroužky či odcházející turbodmychadlo.
VYŠŠÍ SPOTŘEBA OLEJE
Tady může být problémů podstatně víc, od špatného těsnění až po problémy s turbodmychadlem. Pokuď se začne spotřeba oleje výrazně zvyšovat, okamžitě se poraďte se svým automechanikem.
100 000 KILOMETRŮ
Psychologická hranice pro většinu zájemců o ojeté auto, potvrdí vám to v každém autobazaru. Přitom jinak může být auto v perfektním stavu, tady jde opravdu jen o výši prodejní ceny
ŘETĚZÍCÍ SE ZÁVADY
Pokuď vám auto za poslední rok stálo v servisu hned několikrát a cena jeho oprav atakovala polovinu jeho stávající ceny, je na zvážení, jestli má smysl za něj dál utrácet.