V Mladé Boleslavi pustili do světa krátké video, které představuje nejznámější závodní škodovky, které kdy vyjely z fabriky. Který model je váš nejoblíbenější? Hlasujte!
Závodní historie mladoboleslavské automobilky je bohatší než by si jeden myslel. Automobilka, jejíý vznik se datuje k roku 1895 (tehdy ještě pod jménem Laurin a Klement), totiž nasazovala svoje vozy do závodů téměř od začátku svého vzniku, její auta jezdila jak na okruzích, tak v dálkových rallye. Nyní se soustředí na rallye jako takové a její Fabia R5 patří k tomu nejlepšímu závodnímu nářadí na světě. A i když si většina lidí na první dobrou vybaví hlavně model 130 RS, nebo třeba Felicii Kit Car, tak jsou tady i jiné zajímavé modely...
Škoda Popular Sport Coupe
Po první světové válce byly závodní aktivity škodovky z ekonomických důvodů utlumeny, ale s model Popular startoval třeba na Rallye Monte Carlo. Model Sport Coupe měl silnější motor a vznikl jako soutěžní speciál postavený pro propační jízdy zeměmi Malé dohody (Československo, Rumunsko, Jugoslávie).
DOPORUČUJEME: Video - redaktor AutoTN.cz na sedadle spolujezdce v rallyové Fabii R5
Škoda 1100 OHC
Extrémně vzácný závodní automobil, který byl postaven jen ve dvou kusech ve verzi Spider a dvě jako kupé. O pohon 550kilového dvoumístného stroje se stará vodou chlazený řadový čtyřválec 1089 cm³, motor má výkon 92 koní a auto jede až 200 km/h. Měl to být závodní speciál pro LeMans, ale na start v tomto závodě nikdy nedošlo.
Škoda F3
V letech 1964 až 1966 vznikly v Boleslavi čtyři tovární závodní vozy formule 3 s motory odvozenými ze čtyřválce Škoda 1000 MB. V červenci 1965 byly dva vozy nasazeny do mezinárodního závodu v Brně, Jaroslav Bobek a Václav Bobek st. skončili na sedmém a osmém místě, protože motorům chyběl výkon.Mistrovství republiky ale tohle auto dokázalo vyhrát.
Škoda 130 RS
Pravděpodobně nejznámější závodní škodovka všech dob. Byla určena pro nasazení v rallye i na okruzích, během let 1975–1980 vzniklo 38 originálních exemplářů, a díky konstrukci s motorem vzadu se jí říká české Porsche. Jejím největším závodních úspěchem bylo vítězství ve třídě třináctistovek v Rallye Monte Carlo v roce 1977, v celkovém pořadí dojelo auto dvanácté. A do první desítky se 130 RS dostala ve své krátké závodní kariéře ještě čtyřikrát. V roce 1981 získala Škoda 130 RS titul mistrů Evropy mezi značkami.
DOPORUČUJEME: Onboard Colina McRae. Je to jízda jako z pekla!
Škoda Felicia
Nejlepším umístěním rallyové Felicie v její první sezóněv roce 1995 bylo celkové čtvrté místo v rally Argentina. Ve stejné sezoně získala Škoda pohár v mistrovství světa značek ve třídě s objemem motoru do 2000 cm3. O rok později získala celkové třetí místo v sezoně, kdy tým zaostal za koncernovými vozy SEAT a Volkswagen, ale až do poslední rychlostní zkoušky při posledním podniku bojoval o titul. Felicia ten rok vyhrála ve své kategorii Rallye Monte Carlo, Portugalskou rallye, Rallye Nový Zéland 1996 a Australskou rallye.
Škoda Octavia WRC
Prvním startem závodní Octavie byla Rallye Monte Carlo v roce 1999, ale bylo to fiasko, ani jeden vůz nedojel ani na start. O rok později, vyhrál Armin Schwarz poprvé rychlostní zkoušku, to bylo na rallye ve Španělsku, nejlepším výsledkem bylo páté místo na Acropolis rallye 2000. V roce 2001 dojela Octavia třetí na legendární Safari rallye a rok 2002 pro ni byl poslední. Auto bylo poměrně dlouhé a těžké, což ho znevýhodňovalo oproti soupeřům.
MÁTE RÁDI AUTA A SVĚT KOLEM NICH? STAŇTE SE NAŠIMI FANOUŠKY NA FACEBOOKU!
Škoda Fabia WRC
Ani závodní novinka pro rok 2003 nevstoupila do světa velkého závodění nijak úspěšně, v prvním závodě nedojelo ani jedno auto pro poruchu motoru. Dlužno podotknout, že šlo o čtyřválec od Audi, který poháněl i Octavii WRC. Za volantem Fabie jel i slavný Colin McRae, v roce 2005 s ní startoval v Australské rallye. A byl to senzační začátek - McRae byl s Fabii po první etapě třetí a po druhé druhý. Po nařízené preventivní výměně převodovky ale ze soutěže odstoupil a dodnes se spekuluje, že se jednalo o záměr ze strany Dietmara Metricha, šéfinženýra týmu, který neúspěšnou výměnu převodovky nařídil. Na světových stupních vítězů auto nikdy neskončilo.
Škoda Fabia Super S2000
Když se Škodovka stáhla z kategorie WRC, padla volba na moderní a rozvíjející se střídu S2000. Dvoulitrový šestnáctiventil, pohon všech kol, svalnatá karoserie... Vůz poprvé startoval na Rallye Monte Carlo a Juho Hänninen s ním dlouho vedl, odstoupil až po havárii. Vyhrál pak ale při závodě v Rusku. Druhý týmový jezdec, Jan Kopecký, dojel v první soutěži nového vozu čtvrtý a pak sbíral druhá místa na Azorech, v Belgii a v Rusku, aby potom s Fabií S2000 vyhrál domácí Barum. V roce 2010 se Fabie objevily v různých závodech s různými jezdci za volantem, škodovka z nich udělala závodní nářadí pro všechny a Hänninen se s ní stal mistrem a Škoda získala titul mezi značkami, aby se o rok později historie opakovala.
DOPORUČUJEME: VW skončil v rallye, co bude se Škodou Motorsport?
Škoda Fabia R5
Jedno z nejoblíbenějších aut ve své třídě, perfektní závodní nářadí pro soukromníky, ale taky spousta úspěchů továrního týmu, kde Jan Kopecký s tímhle autem doslova exceluje. Přeplňovaná šestnáctistovka má výkon 279 koní, samozřejmostí je sekvenční převodovka a pohon všech kol. Vývoj modelu R5 trval patnáct měsíců, auto najelo 10 tisíc kilometrů na různých površích a v Boleslavi už vzniklo víc jak sto těchto závodních speciálů.