Pozor, stav najetých kilometrů nemusí vypovídat o kvalitě ojetého vozu. Důležitý je skutečný technický stav vozu a také jeho tzv. „právní čistota“.
Velká část zájemců o ojeté auto vybírá vůz jen podle počtu najetých kilometrů, ale bezpečný nákup ojetiny má i mnohem důležitější kritéria. „Kupec by se měl rozhodovat především podle celkového technického stavu a dohledatelné historie vozu,“ doporučuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Počet najetých kilometrů totiž vůbec nemusí o kvalitách konkrétního ojetého auta nic vypovídat. Je to hlavně kvůli tomu, že každé auto je provozováno odlišným způsobem a jeho skutečný stav a potenciální problémy dokáže odhalit jen důkladná technická kontrola a pečlivá testovací jízda. „Bohužel spousta lidí podléhá při nákupu ojetého vozu emocím,“ říká Pavel Foltýn. „Kontrole technického stavu pak nevěnují před koupí vozu příliš pozornosti, natož aby se starali o jiné věci.“
DOPORUČUJEME: Typické ojeté auto? Má dieselový motor a stočený tachometr!
Konstrukční složitost moderních vozů klade na správné posouzení technického stavu vysoké nároky a bez odpovídajícího profesionálního vybavení nemá většina kupujících moc šancí poznat, v jakém stavu auto skutečně je a jakou má za sebou minulost. „Například ke správnému načtení paměti řídící jednotky vozidla je potřeba profesionální diagnostika a vyškolený technik,“ uvádí jeden příklad Pavel Foltýn z Auto ESA a dodává, že díky tomu lze často odhalit snahu o prodej stočeného auta. „Skutečný počet ujetých kilometrů můžeme při výkupu vozidla často snadno vyčíst právě z diagnostiky a například paměti závad,“ vysvětluje Foltýn. „Mnohdy tak ve výkupu odhalíme snahu prodat nám auto stočené o několik stovek tisíc kilometrů,“ varuje. Bez opravdu důkladné kontroly vozu, kterou vykupovaná auta podstupují v certifikovaném autobazaru, tedy nelze objektivně stav ojetého auta a skutečný nájezd posoudit.
DOPORUČUJEME: Kupujte auto na LPG? Musí mít tyto doklady
Vedle kontroly technického stavu je dnes ale také nezbytně nutné kupované auto prověřit po právní stránce, aby se například nejednalo o kradené auto, tzv. „totálku“ po velké bouračce nebo nebyla na vůz uvalena exekuce či nebylo majetkem leasingové společnosti. Vždy je lepší koupit právně „čistý“ ojetý vůz s vyšším počtem najetých kilometrů než ten, u kterého se historie vůbec dohledat nedá. Údaj o počtu najetých kilometrů na tachometru by měl každý brát především jen jako jednu z informací a nikoli jako jediné a nejdůležitější kritérium ke koupi.
DOPORUČUJEME: Mýtus padl, tachometry se stáčí už i v Německu