Video, ve kterém nepozorný malý Nor po vystoupení z autobusu vběhne přímo před kamion, obletělo celý svět. Rodiče velebí bleskurychlou reakci řidiče kamionu, profesionálové upozorňují, že nejspíš brzdil elektronický přednárazový systém...
Ten malý kluk měl opravdové štěstí. Vlastně to neměl vůbec přežít. Život mu zachránilo víc věcí - jeho duchapřítomná reakce, že popoběhl ještě pár metrů ve směru brzdícího kolosu, to že řidič kamionu jel podle předpisů, a že vběhnul pod kola Volva, které je vybavené systémem automatického nouzového brždění před překážkou - jedno jestli je to člověk, jiné auto, nebo zvíře. Volvo je v tomto ohledu průkopníkem, ale přednárazové systémy se běžně objevují už i u ostatních prémiových značek. Evropská unie nyní tlačí, aby se staly podobným standardem jako airbagy nebo ABS.
DOPORUČUJEME: Podívejte se, jak řidiči kamionů vidí svoji práci. Působivé video je hitem internetu!
Kdo tedy brzdil?
Systémy, které využívají speciální kamery v kombinaci s radary, neustále detekují prostor před autem a kolem něho, v případě krize pak napřed varují řidiče a pak samy přeberou iniciativu a začnou brzdit. V případě, který se stal v Norsku, není jasně patrné, jestli brzdil řidič, nebo kamion. Klidně to mohli být ale oba dva. Systém totiž pracuje nezávisle na řidiči a i když on brzdí, může asistent vyvinout větší brzdný tlak a ve spolupráci s ABS zastavit kamion na kratší vzdálenosti než by to zvládl člověk.
Podívejte se, jak systém nouzového brždění funguje
Dostanou podobné systémy všechna auta?
Jak už zaznělo, podobné přednárazové systémy se neustále vyvíjí a kromě kamionů se objevují zejména v dražších modelech osobních aut. Na evropských silnicích každoročně zemře 25 000 lidí, stovky tisíc utrpí zranění a zhruba devadesát procent všech dopravních nehod jde na vrub lidského pochybení. Nesporných výhod si všimli i poslanci Evropské unie a chtějí, aby byly doplňky povinné pro všechny nové modely vozidel. Návrh odsouhlasili v úterý 14. listopadu. „Řidiči, chodci, cyklisti - každý někdy udělá chybu. V těchto případech hrají automatické asistenční systémy roli druhého pilota, který může nehodě svou pomocí předejít,“ uvedl německý poslanec Dieter-Lebrecht Koch. Zařízení, která se již prokázala jako užitečná a jsou na trhu k dispozici za rozumnou cenu, by se měla povinně instalovat do všech nových aut. Patří mezi ně například automatické záchranné brzdy, které rozpoznají chodce a cyklisty.
JEZDÍTE AUTEM? ZAPARKUJTE U NÁS NA FACEBOOKU!
Kdo to zaplatí?
Samozřejmě, že jsou tyto systémy drahé, což by se negativně promítlo do ceny aut. „Plošné zavádění nových technologií by ale snížilo náklady a cenu. Cena aut se pak nebude pohybovat v nějakých astronomických částkách, budou prostě jen o něco dražší než ta obyčejná,“ vysvětluje poslanec Koch svou představu. Poslanci chtějí bezpečnost na vozovkách posílit i tím, že by byla všude v EU u profesionálních řidičů a čerstvých držitelů řidičského průkazu snížena hranice alkoholu v krvi na nulu.
DOPORUČUJEME: Baví vás auta? Projeďte je s námi, tohle je vaše šance!