Od ledna zase zpříšní kontroly na STK, tentokrát se to týká povinného fotografování aut na měření emisí.
Od ledna budou opět přísnější technické kontroly vozů. Nově se zpřísnění týká stanic měření emisí, které předchází právě technické kontrole. „Vozy se nyní budou při měření emisí fotit a snímky spolu s výsledkem měření půjdou online do databáze ministerstva,“ říká k problematice Pavel Foltýn z Auto ESA. „Podle ministerstva to má zabránit falšování výsledků a posloužit jako důkaz, že auto na měření emisí opravdu bylo,“ dodává. „Je velmi pravděpodobné, že přísnější měření emisí dopadne na upravená a nefunkční auta, kterých se tak budou chtít majitelé rychle zbavit,“ varuje Foltýn Případní zájemci o ojeté auto si budou muset dávat větší pozor. „Bez filtru pevných částic či s odpojeným EGR ventilem už nyní auto jen tak neprojde.“
DOPORUČUJEME: Konec podvodů s emisemi, začala platit nová pravidla
Podobný systém už několik měsíců funguje během technických kontrol, ale u měření emisí se objeví poprvé. Systém měl původně začít fungovat už od prvního prosince 2017, ale ministerstvo dopravy nakonec ostrý start posunulo na leden 2018. Ministerstvo zavedení posouvá i kvůli tomu, že údajně až třetina stanic měření emisí neměla doposud zavedený potřebný software. „Mechanici vlastně budou i na emisích provádět stejné úkony jako během technické kontroly, tedy vyfotí auto zepředu a zezadu spolu s registrační značkou, výrobní štítek včetně VIN vozu a stav tachometru,“ vysvětluje Pavel Foltýn z Auto ESA. To ale není vlastně zásadní změna, která by podle průzkumu ministerstva neměla dobu kontroly výrazně protáhnout. „Hlavní novinkou je to, že výsledek měření emisí nyní nově vygeneruje systém automaticky a přiřadí ho ke konkrétnímu vozu, data tak už nebude zadávat ručně mechanik,“ doplňuje Foltýn. Právě to má zabránit případným manipulacím s výsledky.
DOPORUČUJEME: Pozor! Policie bude mít 38 nových Superbů s radary, auto budou opět v civilním provedení
Právě zpřísnění měření emisí by mohlo zaplavit trh ojetých vozů nevyhovujícími auty, která vyžadují další opravy a velké investice. Například nový filtr pervných částic u dieselů stojí několik desítek tisíc korun, oprava EGR ventilu přijde také na několik tisíc. Těch emisních systémů je ale ve voze víc a problém mohou mít i vadné zážehové motory. Kdo bude kupovat ojeté auto, měl by vybírat jen v sítí zavedených a certifikovaných autobazarů, které do kontroly vozů při výkupu investují nemalé prostředky a úsilí.