O víkendu uvíznul autobus plný důchodců na uzavřené silnici v Krušných horách. Dovedla ho tam navigace.
Slepé používání navigace je častější příčinou dopravních nehod, nebo minimálně velkých problémů, než by se mohlo zdát. A jak je vidět, problém s tím mohou mít nejen sváteční řidiči, ale i profíci, kteří prostě ve stresu a za ztížených podmínek přehlédnou dopravní značení a „nyní odbočte vpravo“ je pro ně jasný pokyn. Druhou věcí je, že při cestě do hor se vám nejspíš stane, že po minutí značky Zimní výbava projedete několik křižovatek, aniž by za nimi byla značka znovu osazena. Teoreticky by vám v takovém úseku nehrozil žádný postih, i kdybyste zimní výbavu neměli, protože „platnost svislých dopravních značek zakazujících, omezujících nebo přikazujících je ukončena nejbližší křižovatkou nebo příslušnou dopravní značkou.“
DOPORUČUJEME: Baví vás auta? Podívejte se na naše videotesty. Zkoušíme auta na normální silnici i závodním okruhu!
„Platnost příkazových značek dříve rušila až stejná značka s výrazným červeným pruhem odkazujícím na konec úseku, v němž bylo nutné příkaz dodržet. Silničáři se zjevně starými pravidly řídí dál, ověřil jsem si to při průjezdu úseků v Krušných horách na Mostecku. Přesto věřím, že řidiči dají na zdravý rozum a v tomto období budou na horách používat výhradně zimní obutí auta se správnou hloubkou dezénu, označené M+S,“ říká instruktor kurzů bezpečné jízdy mosteckého autodromu Jiří Patera. „V souladu se silničním zákonem musí mít každé motorové vozidlo za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení. Vzhledem k časnému stmívání nyní doporučujeme rozsvítit hned při rozjezdu potkávací světla,“ zdůraznil instruktor a neopomněl zmít, že na Plogynu v Mostě se může každý řidič zúčastnit kurzu zimní jízdy, kdy si po teoretické části v učebně při praktické výuce může každý vyzkoušet brzdění a vyhýbací manévry na suché, mokré nebo kluzké vozovce, připomínající sníh či námrazu.
DOPORUČUJEME: Víte, jak v zimě správně ohřát motor? 5 základních rad
Ale zpátky ke značkám. Mnohá moderní auta mají systémy, které umí rozpoznat dopravní značky a promítnout je na displej palubního počítače, ale v podobných případech je opravdu zdravý rozum úplně nejvíc. „Když pojedu v zimě po zasněžené klikaté silnici, kde je povolena třeba 70 km/h, tak to v žádném případě neznamená, že to tam půjde touto rychlostí projet,“ vysvětluje Michal Urban, učitel v autoškole. „Řidič je ten, kdo je zodpovědný za řízení auta, je to vždy jeho rozhodnutí, co udělá. Když mě navigace požene do zákazu vjezdu, tak jí přece neposlechnu. A když uvidím, že doporučená objízdná trasa je nesjízdná, tak se tam přece taky nevrhnu, když vím, že na to buď já, nebo moje auto nemáme.“
DOPORUČUJEME: Zímní pneumatiky - rady od profesionálního řidiče