Výrobci pneumatik do nás neustále hustí, že je potřeba důsledně auto přezouvat dle sezóny. A 95 procent aktivních motoristů to i dodržuje. Jenže teď šéf německého Michelinu přišel s tím, že nejenže někteří řidiči zimní pneumatiky vůbec nepotřebují, ale že většina z nás zbytečně vyhazuje pneumatiky, které by klidně ještě mohly fungovat. „Pokud nejsou gumy poškozené, je možné na nich jezdit až do zákonem stanovené minimální hloubky profilu.“
Toto prohlášení pro server Focus Online vyvolalo pochopitelně velké pozdvižení nejen u ostatních pneumatikářských firem, ale v i v národních autoklubech. „V Čechách je pro letní pneumatiky zákonný limit hloubky profilu 1,6 mm, pro zimní pneumatiky 4 mm,“ říká Martin Dražík, produktový manažer firmy Nokian Tyres. „Zdaleka nejde jen o rozdíly ve tvaru dezénu, ale směs pneumatiky pro letní a zimní provoz se liší. Řidič s průměrným nájezdem 15 tisíc kilometrů zimní a letní pneumatiky ojede dřív, než směs pneumatiky zestárne. Pořád je to o tom, že pneumatiky jsou tím, co auto drží na silnici, a že zrovna v tomhle případě se šetřit nemusí úplně vyplatit.“ S tím souhlasí i Jiří Macháček, učitel autoškoly. „Pokuď někdo najede s autem pět tisíc kilometrů za rok a když sněží, tak zkrátka nevyjede, tak pro něj je zbytečné pneumatiky měnit a vystačí si s celoročními plášti, nebo ať klidně jezdí pořád na zimních. Když ale s autem někdo jezdí denně do práce, tak bych mu rozhodně doporučil přezout, a to i když bude bydlet v Praze. Zimní pneumatika se rychleji prohřívá a tudíž lépe funguje v zimě, bez ohledu na to, jestli je sníh, nebo jen suchý mráz.“
DOPORUČUJEME: Nejčastější chyby při výměně pneumatik. Neděláte je taky?
Jürgen John, šéf Michelinu v Německu, se okamžitě setkal s kritikou, ale on si trvá na svém. „Zimní pneumatiky mají význam jen pro ty řidiče, kteří jezdí na horách,“ řekl. „Těm ostatním stačí celoroční pneumatiky. Ušetří tak na přezouvání a nemusí držet dvě sady pneumatik.“ Dlužno podotknout, že Michelin poslední dva roky preferuje svoje celoroční pláště CrossClimate.
DOPORUČUJEME: Že musíte mít od 1. listopadu zimní pneumatiky? Není to pravda!
Jenže snad ještě větší rozruch vyvolalo jeho tvrzení, že konkurence záměrně vyrábí pneumatiky tak, že se rychle sjíždí. „V našich laboratořích jsme samozřejmě testovali i konkurenční výrobky,“ nebere si Jürgen John servítky. „Zjistili jsme, že jsou často navržené tak, že svrchní část pneumatiky je z materiálů které fungují v testech, a tedy i při prvních stovkách kilometrů, ale ta když se pak sjede, tak se zhorší nejen kvalita pneumatiky, ale zvýší se i její opotřebení.“ Podle něj je to tedy podobné jako s elektrickými přístroji, které v sobě mají podle mnohých takzvaná „kurvítka“ tedy součástku s naprogramovanou životností, což zákazníka donutí koupit po jejím selhání nový výrobek. Zatímco v ČR je minimální hloubka profilu zimní pneumatiky 4 mm, tak v Německu je to 1,6 mm. Podle Michelinu není důvod měnit jejich pneumatiky dříve, než dosáhnou maximálního možného opotřebí, protože fungují pořád stejně.
DOPORUČUJEME: Velký test zimních pneumatik - jaké si máte koupit?
Celoroční pneumatiky nejsou v Čechách zatím nijak rozšířené, část řidičů na obutí pro svoje auto ale šetří a kupuje neznačkové pneumatiky, jedno jestli zimní nebo letní. A to se všichni prémioví výrobci shodují, že je chyba. V nezávislých testech většinou propadnou jak v jízdních vlastnostech, tak v míře opotřebení. „Kupte si ty nejlepší pneumatiky, které můžete,“ doporučuje Jiří Macháček. „Zrovna tady se nevyplatí šetřit, sám měním gumy možná zbytečně dřív, ale už jsem se několikrát ocitl v situaci, kdy to může to být otázka života a smrti.“