Škoda Octavia, Škoda Fabia, Hyundai i30. To jsou nejprodávanější ojetiny v Česku. Ale ne každá ojetá škodovka zaručuje dobrý kauf. Jak vybrat ojeté auto, aby vás okamžitě nestálo další tisíce na servisu?
Deset let stará dieselová Škoda Octavia s motorem 1.6 TDI, která má za sebou 172 tisíc najetých kilometrů. Takhle nějak pořád vypadá nejběžnější ojetina na českých silnicích.
Starší lidé někdy dávají přednost Fabii. Ten, kdo nechce škodovku, volí Hyundai i30 či i20. Obecně se nejčastěji prodávají stříbrošedé kombíky s manuální převodovkou.
U ojetin jasně vedou diesely, zatímco u nových aut pod vlivem dieselgate a hrozících omezení kvůli nadměrným emisím roste zájem o benzín. „U ojetin se bohužel trend nemění. Vloni se u nás prodalo 750 tisíc ojetých osobních vozů, z to 59 procent byly diesely,“ potvrzuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která se specializuje na prověřování původu a historie ojetin.
Roste zájem o dražší auta
Zatímco u nafty Češi ještě nějaký ten pátek zůstanou, naučili se hledat kvalitnější a novější auta. Zájem o levné „braky“ a auta pod 100 tisíc korun na trhu klesá.
Ještě v roce 2016 bylo 27 % ze všech prodaných ojetin levnějších než 100 tisíc, vloni už těchto nejlevnějších aut bylo jen 19 %. Naopak roste podíl aut s cenou mezi 100 000 a 200 000 Kč. Ty ještě dražší se prodávají pořád stejně.
„Čím jsou zákazníci starší, tím více nahlíží na automobil z více pohledů a více do něj investují. Pořizují si mladší, dobře vybavené automobily s průměrnou cenou 200 tisíc korun a hledí i na doplňkové bezpečnostní prvky,“ potvrzuje trend ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.
Kupovat 8 let staré auto je na hraně
A jaké auto tedy vybrat? „Pokud člověk nechce auto, které by velmi brzy zruinovalo celý rodinný rozpočet, měl by si dávat pozor na to, co má daný vůz za sebou. U deset let starých aut může rozhodovat každá nehoda, každá větší oprava, která byla v minulosti provedena,“ upozorňuje Pajer.
Experti proto nedoporučují kupovat desetiletá auta. „Osm let je hranice. Pak už začínají problémy a do auta je třeba investovat další peníze. Přitom jsou pořád lidé, kteří se klidně zadluží a koupí si sedm let staré auto na sedmiletý leasing. To je nesmyl, další roky budete splácet a zároveň platit servis,“ říká Martin Pajer.
Ideální kompromis mezi cenou a stářím je pět až šest let. „Není nutné vybrat něco speciálního. Pro někoho, kdo nejezdí moc, je ideální benzin 1.4 TSI, který má slušnou spotřebu,“ doporučuje Pajer.
Zásadní je minulost auta. A tady Cebia nabízí svoje služby. Umí podle VIN auta dohledat jeho minulost, technické parametry, výbavu a často i historické záznamy tachometru, což ukáže, jestli nebyl podvodně stočený. A z porovnání těchto i dalších údajů stanoví tržní cenu vozidla. Od května tuhle službu poskytne veřejnosti prostřednictvím placeného online systému Autotracer, už nyní je tahle služba i součástí nové mobilní aplikace Carolina.
S prověřenou historií auta se už o ceně přemýšlí lépe. „Ideálně by auto mělo mít v záznamu co nejméně škod a úprav ve stylu zlatých českých ručiček. Čím méně je z historie vozu známo, tím podezřelejší auto je. Pak už si musí každý zvážit, jestli je cena tak zajímavá, že mu stojí za to riziko,“ dodává šéf Cebie Martin Pajer.
Podle údajů jednoho z největších prodejců ojetých aut AAA Auto ojetá auta nejčastěji kupují lidé ve věku od 35 do 44 let.
Společnost potvrzuje, že největší zájem je o škodovky. Nejčastěji je volí řidiči ve věku do 25 let, kteří v průměru za vůz utratí 144 230 korun a většinou volí hatchback.
S postupem věku zájem přechází n kombíky a také na jiné modely. Zákazníci ve věku 45 až 54 let dají za ojeté auto průměrně 199 595 korun.
Lidé starší 55 let se zase vracejí k menším hatchbackům a volí dost často benzin.