Postarat se o auto po zimě nezabere moc času a ani moc peněz. A výrazně mu to pomůže. Co obnáší taková základní jarní údržba?
Zima dává autům zabrat, zejména těm starším. Největším nepřítelem je samozřejmě posypová sůl, která spolu s vlhkostí výrazně zvyšuje riziko rychlého postupu koroze. "Důkladné umytí karoserie a spodku vozu patří mezi základní úkony po náročném zimním provozu,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA.
Podvozek
Často ale nestačí jen projet kartáčovou myčkou s programem pro mytí podvozku. Mnohem účinnější je pečlivé ruční omytí a ošetření vozidla. Pečlivější majitelé by měli věnovat pozornost i ošetření karoserie vhodným konzervačním prostředkem a odstranění případných drobných vad a poškození, které během zimního provozu vznikly.
Interiér
Údržba po zimě by ale neměla končit čištěním karoserie. "V zimě trpí také interiér, cestující s sebou do vozu na obuvi nanesou spoustu nečistot, bláta a soli,“ doplňuje Foltýn. Vyluxovat koberečky, sedadla a ošetřit exponované plasty by mělo patřit k samozřejmým činnostem, které majitel na jaře udělá. "Někdy je ale znečištění tak velké, že je lepší nechat interiér důkladně vyčistit u specialistů,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA. Detailní profesionální čištění interiéru tzv. mokrou cestou pomůže zlikvidovat i škodlivé bakterie.
Technika
Pozornost je třeba věnovat také technice. S kontrolou akumulátoru pomůže například zátěžový test, který odhalí, jestli stačí baterku po zimě jen nabít, nebo už je nutné ho vyměnit. Neudržovaný akumulátor by mohl nepříjemně překvapit na podzim s prvními ranními mrazíky. "Běžná životnost kvalitního akumulátoru je zhruba pět až sedm let, ale neznačkové nebo nevhodné akumulátory nevydrží déle než tři roky,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA.
Kapaliny
Ani kontrola provozních náplní nezabere moc času a každý ji zvládne svépomocí. "Zkontrolujte pohledem hladinu chladící kapaliny a nezapomeňte také ověřit stav a hladinu motorového oleje,“ nabádá Foltýn.
Právě po zimě, během které má motor vždy náročnější život, je ideální doba na výměnu oleje. S kontrolou brzd a podvozku pomůže každý slušně vybavený servis například v rámci jarní servisní prohlídky nebo při přezouvání pneumatik.
Stěrače a klimatizace
Mezi další základní servisní úkony by měla patřit výměna stíracích lišt stěračů. Je to investice za pár stovek a vyplatí se.
A po zimě se může přihlásit i klimatizace. Na vyčištění někdy stačí jen speciální sprej, ale občas bývá zápach intenzivní. Pak bude potřeba profesionální čištění v servisu. Klimatizace může vyžadovat doplnění chladícího média.
"Nezapomeňte také zkontrolovat povinnou výbavu, jako je nahuštění rezervy či expirační doba lékárničky,“ říká Pavel Foltýn. Na kontrolu takových drobností se ráda zaměřuje policie.
Kdo se necítí na základní jarní údržbu svépomocí, ať raději svěří auto odbornému servisu. Alespoň základní péče pomůže udržet auto v dobré kondici a především uchová jeho hodnotu pro případný další prodej.