Když po zimě nepodceníte základní údržbu, ušetří vám to pozdější starosti a dost možná také peníze za servis a náročnější opravy. Jarní údržba připraví vaše auto na letní výlety, vaše auto pošlape jako hodinky a vy budete rádi, že jste přípravu nepodcenili.
Zajeďte do myčky
Zima je pro auta dost tvrdé období. Mrazy a posypová dávají zabrat podvozku a laku, pořádné jarní mytí je na jaře skoro nejdůležitější krok. Za myčku nešetřete, najděte takovou, kde nabízejí mytí spodku a vystříkání podběhů, připlaťte si i za oživení laku. Vyplatí se to.
Pokud se přece jen rozhodnete jarní mytí obstarat vlastnoručně, určitě nevynechte podvozek, ideálně použijte wapku. Do vody na opláchnutí přidejte trochu jedlé sody, pomůže to rozpustit a neutralizovat usazenou sůl.
Zkontrolujte pneumatiky
Pneumatiky zkontrolujte hned, nečekejte, až bude přezouvat na letní. Nízké teploty a led se můžou projevit na tlaku v pneu. Podhuštěná pneumatika se rychleji opotřebovává a kvůli většímu valivému odporu také zvyšuje spotřebu auta. V extrémním případě hrozí vyzutí pneumatiky v ostré zatáčce. Dofouknutí na hodnotu doporučenou výrobce trvá na pumpě pět minut a tahle ztráta času se vyplatí.
Jakmile bude jisté, že teploty už k nule nepůjdou, samozřejmě přezujte na letní, ať zimní pneu zbytečně neničíte.
Vyměňte stěrače a kapalinu v ostřikovači
Guma na stěračích se přes zimu může poškodit. Jestli vám stěrače nechávají na skle šmouhy, není, na co čekat. Nové lišty stojí pár korun a jednoduše si je vyměníte sami. Při doplňování letní směsi do ostřikovačů se nemusíte bát smíchání s tou zimní. Každá má jiné složení a úplně se nepromísí, což by v zimě mohlo nadělat problémy se zamrzáním, na jaře už vám to vadit nemusí.
Zkontrolujte baterii
Na konci zimy se určitě ujistěte, že všechno šlape tak, jak má. Mrazy mohly snadno urychlit konec trvanlivosti. Pokud se vaše baterie zhoršuje, nahraďte ji dřív, než přestane úplně pracovat a nechá vás někde viset.
Jestliže máte voltmetr, můžete si napětí na svorkách akumulátoru přeměřit sami. Hodnoty zhruba mezi 12,5 – 13 V jsou v pohodě (pokud není baterie bezúdržbová, měly by být 12,58 a 12,66), hodnoty pod 12,5 V už znamenají, že je akumulátor vybitý, a pokud se nic nemění ani po delší jízdě, pravděpodobně už špatně dobíjí. Napětí pod 10,5V znamená, že baterie už zřejmě dojezdila.
Pokud auto špatně startuje, můžou být na vině i zkorodované kontakty na autobaterii. Při jejich čištění opět pomůže jedlá soda – dvě lžíce rozmíchané v půllitru horké vody. A pak očistěte svorky i kontakty kartáčkem namočeným v roztoku.
Každopádně čtyři pět let stará baterie už bude mít to nejlepší za sebou a vyplatí se jí věnovat víc pozornosti.
Vyměňte olej
Výměna oleje je už přece jen náročnější operace, která zabere víc než 5 minut, takže se do ní málokomu chce. Nezbývá než připomenout, že pravidelná výměna výrazně prodlužuje životnost motoru. Takže se ujistěte, že nepřekračujete interval výměny. A nechte si vyměnit i olejový filtr.
Řada servisů nabízí jarní údržbu za akční cenu, tak se zkuste po nějaké takové akcičce podívat a třeba vám k výměně oleje zdarma zkontrolují i pneumatiky a postarají se za vás i o další sezónní práci.
Jo, a nezapomeňte si zkontrolovat řidičák!