V Evropské unii každoročně zemře při nehodách více než 25 000 osob, dalších zhruba 135 000 lidí utrpí těžké zranění. Nový systém eCall sníží počty obětí nehod o 4 %, v případě těžce zraněných by měl být pokles dokonce šestiprocentní.
Podle švédských odborníků by každá osmá oběť dopravních nehod mohla žít, pokud by byla včas dopravena do nemocnice. Jedním z nadějných opatření, jak počty obětí citelně snížit, je veřejný systém automatického tísňového volání eCall.
“V ČR podle statistik zemře ročně 5 až 10 lidí kvůli tomu, že se při dopravní nehodě vážně zraní, nedokážou přivolat pomoc a není ani žádný svědek nehody, který by jim pomohl. Jedná se především o nehody na málo frekventovaných komunikacích v nočních hodinách. V případě těžkého zranění každá minuta rozhoduje o tom, jak vážné následky bude mít na zdraví účastníka nehody,“ doplnil Tomáš Neřold pověřený řízením Samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy.
Systém eCall se od 1. dubna oficiálně spouští do ostrého provozu. Od tohoto data mají výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních automobilů a nákladních vozidel do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh.
“V městských oblastech by měl eCall snížit dobu příjezdu záchranářů na místo neštěstí až o 40 % a ve venkovských oblastech dokonce o polovinu. To by mělo snížit počty obětí nehod o 4 % a počty těžce zraněných o 6 %. Navíc včasné nahlášení vzniku dopravních nehod napomůže snížit náklady spojené s výskytem dopravních kongescí, a to o 3 až 17 %,“ uvádí dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
“O pomoc si automobil vybavený systémem eCall zavolá automaticky. Nicméně jeho řidič může přivolat pomoc i jiným motoristům, jejichž vozidlo není automatickým tísňovým voláním vybaveno, ale také zraněným cyklistům nebo chodcům. Systém totiž může být aktivován i manuálně, stisknutím tlačítka SOS na palubní desce, což zajistí propojení s dispečinkem tísňového volání a nahlášení celé události,“ upřesňuje Roman Budský.
Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie, naše ministerstvo dopravy stálo u zrodu projektu a iniciovalo v rámci EU zapojení složek IZS do tohoto systému. V ČR koordinovalo výzkum i samotnou realizaci a od roku 2005 projekt podpořilo částkou téměř 30 milionů korun.
Základní otázky a odpovědí k systému eCall:
Jak funguje?
Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112. Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posuzuje danou situaci a následně vysílá záchranné složky dle potřeby.
Co když posádka nemůže reagovat?
Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění a vyšle tam pomoc.
Jaké informace umí systém předat?
Data slouží k tomu, aby pracovník operačního střediska věděl dostatek informací předem a neobtěžoval tak posádku vozidla a s ní řešil životně důležité úkony. Z vozidla se přenáší tato základní data: Poloha vozidla, směr jízdy (důležité pro dálniční síť), typ motoru (benzín, nafta, lpg, cng, hybrid, elektromobil, vodík), počet osob ve vozidle (podle zapnutých bezpečnostních pásů), VIN vozidla.
Kdy a kdo?
Od 31. března budounově schvalované typy vozidel kategorie M1 a N1 muset mít namontovaný systém eCall.
Kde systém funguje?
Systém funguje všude v Evropě, v dalších zemích světa pak pod jiným názvem. Vzhledem k tomu, že eCall nevyžaduje rychlé datové připojení, ale je založen na bázi GSM, tak lze odesílat data i při minimální kvalitě příjmu.
Jak je to v zahraničí?
U nás i v evropských zemích volá vozidlo vždy na tísňovou linku 112 a tam jsou speciálně připravení operátoři pro vyřízení tohoto tísňového hovoru. Například v Rakousku mluví operátoři německy i anglicky.
Kdo to platí?
Systém bude jako veřejná služba tísňového volání v rámci celé Evropské unie zdarma. Cena za samotnou montáž palubní jednotky eCall je zahrnuta už při výrobě vozidla a podle odborníků se nevyšplhá výše než 100 Eur (2 550 Kč) na jedno vozidlo. Volání pomocí eCall je bezplatné tak, jako volání na linku 112.
Musím upravit své vozidlo?
Nemusíte. Systém se týká jen nově schválených typů vozidel. K plnému rozšíření služby systému eCall do všech vozidel obou kategorií bude docházet pozvolna, u typů vozidel, které budou schváleny před 31. březnem 2018, existuje dobrovolná možnost dovybavit je tímto systémem. Cena instalace systému do vozidla nebude podle Evropské komise stát více než 100 eur, při masivnějším rozšíření bude postupně klesat.
Budu na cestě permanentně sledován?
Ne. eCall je uspán a probouzí se jen, když dojde k automatické aktivaci senzorů nebo je ručně stisknuto SOS tlačítko.