Možná vás to překvapí, ale nejvyšší pokutu za jízdu bez dálniční známky můžete dostat v Česku. Podívejte se, jak vysoký postih hrozí u nás i v dalších zemích Evropy.
Za jízdu po dálnicích se musí platit ve 23 evropských zemích. Ať už formou mýtného za ujetou vzdálenost, nebo zakoupením časově omezené dálniční známky. A řidičům samozřejmě hrozí dost vysoké pokuty za jízdu bez placení.
V Česku je to v blokovém řízení 5000 korun, čemuž se hodně blíží například pokuta ve Švýcarsku (190 eur). Jenže ve správním řízení se sankce může v krajním případě vyšplhat až na 100.000 korun. A to je podle údajů ÚAMK bezkonkurenční postih.
Na druhém místě pomyslného žebříčku pokut je Rakousko. Tam se maximální pokuta ve správním řízení může vyšplhat v přepočtu až na 80.000 Kč.
Základní pokuta na místě je v Rakousku 120 eur (3000 Kč). Ale řidičům neplatičům hrozí i dvojnásobný postih. Například za přelepování známky a jejím vícenásobném použití, což bývá „specialita“ motoristů z východní Evropy.
Vysoké pokuty mají i ve Slovinsku, kde zaplatí motorista za jízdu bez viněty až 800 eur (přes 20 000 Kč). V této zemi zároveň platí, že při zaplacení pokuty na místě se její výše snižuje, a to až o polovinu.
Na Slovensku hrozí pokuta 150 eur (zhruba 3700 Kč). Na druhou stranu se jí dá v některých případech vyhnout. Jakmile řidič vjede na dálnici bez elektronické známky, zaregistrují ho kamery, ale má ještě šanci prohřešek nebo zapomětlivost napravit. Musí ale platbu za užívání dálnic odeslat do půlnoci daného dne. Pravidla totiž podle ÚAMK hovoří jen o povinnosti odeslání platby v daný den, přesný čas není stanoven.
Horší případ je, když auto bez dálniční známky zaregistruje jedno ze šesti vozidel slovenské Národní dálniční společnosti (NDS), které brázdí tamní dálnice. V tom případě se přestupek (vloni to bylo 505 kontrol a uložených 1 162 pokut) řeší na místě a pokuta řidiče nemine. Stejně jako v případě policejní.
Asi nejnižší pokutu za jízdu bez platby mají v Maďarsku, jedná se o postih ve výši 50 eur (necelých 1300 Kč).