Proti podvodům se stáčením tachometrů ojetých aut se chystá celoevropská zbraň. Usilují o ni europoslanci z výboru pro dopravu. Opatření v jednotlivých zemích podle nich nestačí, zasáhnout by měla Evropská unie.
Jedním z řešení je takzvaný car-pass, systém využívaný třeba v Belgii. Každé auto by dostalo vlastní mezinárodní “legitimaci“, do které by se povinně zapisoval počet najetých kilometrů při každé návštěvě servisu a při technických prohlídkách. V průkazce by tak byla snadno dohledatelná celá historie vozu.
Druhým opatřením by měla být speciální technologie umístěná přímo v autě, která by znemožnila stáčení tachometru. Takovou ochranu by měly zajistit automobilky už při výrobě.
Europoslanci z Výboru pro dopravu (TRAN), kteří tahle opatření jednoznačně schválili, teď chtějí návrh předložit Evropské komisi a vyzvat ji, aby přijala celoevropského řešení.
“Komise byla doteď přesvědčená, že stačí národní řešení. Studie ale ukazují, že největší problém je s auty z dovozu a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy,“ přibližuje podrobnosti k přijaté zprávě český europoslanec Tomáš Zdechovský, který se problémem stáčení v EU dlouhodobě zabývá.
Unie by tak víc chránila zákazníky, kteří si kupují ojeté auto. Ti kvůli podvodům každoročně v celé EU přicházejí odhadem o 5,6 - 9,6 miliard eur (140 až 240 miliard korun) ročně.
Zdechovský upozornil i na bezpečnostní rozměr boje proti stáčení. “Ne všichni nakupující kontrolují celkový stav vozidla a zásadním údajem je nezřídka kromě ceny právě počet najetých kilometrů, protože méně ojeté auto bývá bezpečnější. Proto budu návrh ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent,“ uzavírá europoslanec.