Samořiditelné Volvo XC90 společnosti Uber rozpoznalo chodkyni poprvé šest vteřin před nárazem. Ještě vteřinu před nehodou systém vyhodnotil, že je nutné brzdit. Jenže auto nebrzdilo. Systémy byly vypnuty. Vyplývá to z předběžné zprávy z vyšetřování smrtelné nehody, při které v březnu v Arizoně autonomní vůz srazil chodkyni.
Systém autonomního auta poprvé zareagoval 6 vteřin před kolizí, kdy chodkyni vyhodnotil na 115 metrů jako neznámý objekt, poté ji identifikoval jako vozidlo a nakonec jako kolo, které žena skutečně tlačila.
Přesně 1,3 sekundy před havárií počítač vydal pokyn k nouzovému brzdění. Uvádí to zpráva amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB). Vyšetřovatelé zatím nikoho z nehody neviní, ale je jasné, že v daný okamžik došlo k selhání.
Počítač chtěl brzdit, ale brzdy se nesepnuly. Společnost Uber totiž v autě deaktivovala některé asistenční systémy včetně autonomního nouzového brzdění. Funkce byly vypnuty zřejmě kvůli předešlému nepředvídatelnému chování vozů a chybám ve vyhodnocení objektů. Žádné takové chyby ale zatím nikdo nepotvrdil.
Zpráva uvádí, že systém není určený k tomu, aby včas upozornil operátora, tedy řidiče, který v autě při testech jezdí a dohlíží na autopilota. Přesto se Uber právě na reakci operátorů spoléhal.
Jenže řidička poprvé popadla volant a pokusila se brzdit až necelou vteřinu před nárazem. Na záznamu z vozu je vidět, že před nehodou nesledovala cestu, vyšetřovatelům tvrdila, že kontrolovala systém na tebletu umístěném v kabině na středové konzoli.
Systém ji ale nevaroval, takže reagovala až v okamžiku, kdy spatřila chodkyni. A to už bylo pozdě.
Zpráva ze stále ještě neuzavřeného vyšetřování NTSB zároveň upozorňuje, že chodkyně měla tmavé oblečení, vstoupila do vozovky ze špatně osvětleného místa a na kole neměla žádné odrazky ani světla. Oběť nehody byla navíc pod vlivem drog, testy byly pozitivní na marihuanu i metamfetaminy.
Čtyřstránková zpráva tak zatím nehovoří v ničí prospěch a vyšetřování dál probíhá. Skončit má až v roce 2019. Uber mezitím ukončil testování autonomních vozů v Arizoně s tím, že se bude soustředit na testy v Pensylvánii.
Smrtelná nehoda se stala 18. března pozdě večer na hlavní silnici v Tempe na předměstí Phoenixu. Volvo jelo rychlostí 69 km/h, tedy mírně pod limitem. 49letá chodkyně zraněním podlehla.