Evropská unie chce bezpečnější silnice. Cílem je snížit počet obětí dopravních nehod mezi lety 2020 a 2030 až o 7300, zároveň by měl klesnout počet zraněných na evropských silnicích o 38 tisíc. Jak na to? Pomoci má sada bezpečnostních prvků, kterou by měly být od roku 2021 povinně vybavena všechna nová auta.
Auta budou chytřejší, samostatnější a na své řidiče taky tvrdší – třeba nenastartují nikomu, kdo bude mít upito.
Technologií, kterými by měly být všechny nové vozy do tří let vybaveny, je jedenáct. Pokud to evropští zákonodárci prosadí, bude tohle pro výrobce povinné:
Pokročilý systém nouzového brzdění
Detekce alkoholu v dechu
Detekce únavy a pozornosti řidiče
Černá skříňka v autech
Signalizace nouzového zastavení
Lepší bezpečnostní pásy
Lepší ochrana při bočním nárazu
Větší ochrana chodců a cyklistů
Pokročilý asistent rychlosti
Asistent udržující auto v jízdním pruhu
Parkovací asistent a kamera
Některé systémy už nyní patří do výbavy moderních aut, ať už v základu nebo za příplatek. Třeba parkovací asistent se zadní kamerou a senzory měřícími vzdálenost od okolních vozů Nebo systém, který upozorní na to, že auto náhle vyjíždí z jízdního pruhu a případně zasáhne do řízení, aby zamezil srážkám způsobeným například mikrospánkem.
I monitorování únavy a pozornosti řidiče analýzou jeho chování za volantem (mrkání a pohyby očí, korekce volantu) už se postupně rozšiřuje. Rozptylování šoféra má omezit hlasové ovládání navigace, telefonu či infotainmentu. Za tři roky by měly být tyto systémy v každém novém voze.
Také zařazení systému autonomního nouzového brzdění (AEB) mezi povinnou výbavu se očekává už poměrně dlouho. Systém sleduje provoz a okolí silnice a v případě kritické situace šoféra varuje, případně brzdí sám, když to řidič nestihne včas sám. Funguje hlavně ve městech při rychlostech do 50 km/h.
Další poloautonomní technologie umí upravovat a omezit rychlost podle aktuální situace, provozu kolem vozidla a dopravního značení.
Mezi novinky patří test na alkohol, který by měl z dechu řidiče poznat, jestli nepil. V případně pozitivního výsledku auto nenastartuje.
Signalizace nouzového zastavení zase umí sama spustit výstražné blikání ve chvíli, kdy auto prudce brzdí, například při příjezdu do kolony.
Chodce a cyklisty má před následky případné srážky chránit několik prvků – speciální sklo tlumící náraz nebo vnější airbagy. Řidiče budou zase chránit vylepšené bezpečnostní pásy a lépe uchycené sedačky nebo zesílené boční deformační zóny.
Černé skřínky by měly, podobně jako v letadlech, sbírat data během jízdy a pomoci vyšetřovat příčiny nehod.
Všechny tyto systémy mají mít podle návrhu už za tři roky i ta nejlevnější nová auta včetně velkých SUV a dodávek. Evropská komise tak chce "zajistit, že všichni Evropané budou těžit z nejnovějšího vývoje v oblasti technologií" a snížit podíl lidské chyby. V současnosti je až 90 procent nehod způsobeno právě lidskou chybou.
Komise zároveň tvrdí, že zavedení nových povinností pro výrobce bude mít "malý či žádný dopad" na výslednou cenu nových vozidel. Automobilky zatím návrhy akceptují. Dá se ale očekávat, že budou chtít zavádění novinek oddálit kvůli náročným úpravám ve výrobě, stejně jako u požadavků na plnění přísnějších emisních norem.
Komise chce postupným zaváděním technologií připravit cestu pro autonomní dopravu.
Jde ale zatím o návrh, který čeká složitý proces schvalování na úrovni Evropského parlamentu a také vlád jednotlivých členských zemí.