Místo stotřicítky stočtyřicítka. V Rakousku od středy na dvou úsecích dálnice A1 mezi Vídní a Salcburkem mohou řidiči jezdit rychleji. Zatím na zkoušku. Měla by se zvýšit maximální povolená rychlost i v Česku?
V Česku se naposledy o posunutí rychlostních limitů na dálnicích diskutovalo před třemi lety. To sice poslanci nejdřív odhlasovali 150 km/h pro vybrané úseky, jenže senátoři i prezident byli proti a napodruhé už návrh neprošel.
Proti bylo i ministerstvo dopravy, které jasně vzkázalo, že limit nezvýší, ani když zákon projde. České dálnice jsou stavěné na 120 nebo 130 km/h a basta.
Tak se letos mluví aspoň o zvýšení rychlosti ve vybraných dálničních tunelech z 80 km/h na stovku. S návrhem přišlo Ředitelství silnic a dálnic, ale policii se to kvůli bezpečnosti moc nelíbí. Výsledné hodnocení je opět na ministerstvu dopravy. Tak uvidíme…
V Rakousku teď zkouší, jak by provoz na dálnici ovlivnila stočtyřicítka. V rámci pilotního projektu to budou rok testovat na vybraných úsecích a pak úřady vyhodnotí, jestli by bylo přínosné zvýšit maximální povolenou rychlost i na dalších dálnicích.
Podle rakouského ministerstva dopravy jeí limit 130 km/h zastaralá záležitost, pochází ze 70. let minulého století a současné automobily jsou výrazně bezpečnější, aby v pohodě zvládly vyšší rychlost. I v případě pozitivních výsledků testování by ale Rakousko vyšší limit nezavedlo na všech dálnicích, v úvahu by prý připadala zhruba polovina.
Testovat se bude v obou jízdních pruzích na dvou úsecích západní dálnice o celkové délce 120 kilometrů: na úseku mezi Haidem a Sattledtem jižně od hornorakouské metropole Lince (v každém směru 16 kilometrů) a na úseku mezi Melkem a Oedem v Dolních Rakousích (v každém směru 44 kilometrů). Páteřní dálnice z metropole na západ země má převážně šest proudů. Začátek a konec zvýšení maximální povolené rychlosti budou označovat klasické dopravní značky.
Podobný projekt už v Rakousku jednou zkrachoval. Na části dálnice A10 v Korutanech se mohlo před lety jezdit dokonce 160 km/h. Jenže na konci testování se ukázalo, že emisí přibylo o čtvrtinu, riziko dopravních nehod se zvýšilo o 30 procent a hluku bylo dokonce naměřeno tolik, jako kdyby se doprava zvýšila dvojnásobně.
I teď má test řadu kritiků, kteří očekávají podobné negativní výsledky.
To třeba Poláci zavedli 140 km/h už v roce 2011 a zůstali u toho. Stočtyřicítkou se smí jezdit i v Bulharsku. V Německu na dálnicích žádný limit neplatí, doporučená je ale rychlost 130 km/h.
Řada zemí naopak povoluje jen 120 km/h, například Španělsko, Portugalsko, Švýcarsko nebo Švédsko. V Norsku můžou auta jezdit maximálně 100 km/h.