Jakmile policisté zastaví auto při běžné kontrole, nechají šoféra přečíst espézetku ze vzdálenosti 20 metrů. Kdo jednoduchou zkouškou neprojde, přijde na místě o papíry. Takhle tvrdě proti řidičům se špatným zrakem vytáhnou policisté ve třech anglických okresech. Bylo by něco podobného potřeba i u nás?
Když v Česku vloni probíhala kampaň "Slepí vrazi", během průzkumu se ukázalo, že sedm z deseti řidičů potřebuje brýle! Každý pátý český řidič má vadu zraku, ale neví o tom. A jen čtvrtina účastníků studie měla výborný zrak nebo správné brýle či čočky.
A v Británii očekávají podobně bídné výsledky. Stejně jako u nás totiž řada řidičů špatně vidí, ale usedají za volant, aniž by si nechali zrak vyšetřit a předepsat brýle. Policejní kontroly mají napovědět, jak vážná situace skutečně je.
Testování potrvá měsíc. A tresty budou tvrdší než u nás! Policisté budou moci požádat úřad o okamžité zrušení řidičáku, pokud dojdou k tomu, že řidič bez brýlí znamená nebezpečí pro ostatní.
"Neschopnost vidět překážku nebo nedostatečně rychlá reakce na vzniklou situaci může mít katastrofické následky," uvedl policejní mluvčí Rob Heard.
Okamžité zabavení řidičáku v Británii umožňuje takzvaný Cassiin zákon. V zemi ho zavedli v roce 2013 poté, co 87letý řidič přejel a zabil 16letou Cassie McCordovou. Jak se později ukázalo, seniora pár dní před tím policisté kontrolovali a upozorňovali na špatný zrak. Tehdy jim ale zákon nedovoloval, aby mu okamžitě zakázali řízení.
V Británii povinně probíhá test zraku jen v autoškole, pak už ne. Podle některých studií přitom jezdí po ostrovech v podstatě nelegálně až milion "slepých" řidičů.
U nás je to dost podobné. Povinně docházejí na kontroly zraku jen profesionálové. Ostatní řidiči po autoškole poprvé až při prohlídce v 65 letech. Řada lidí tak kontroly zraku podceňuje. Navíc při dobrovolné kontrole neprofesionálním řidičům nehrozí žádné riziko, že by o řidičák kvůli zraku přišli. A ani policisté nemají žádný Casiin zákon, zrak nekontrolují a špatně vidící šoféry nijak trestat nemohou.
Řidič bez vady zraku nebo se správnými brýlemi či čočkami by měl za denního světla rozpoznat chodce na vzdálenost 200 metrů. Když má slabou krátkozrakost (-0,75), vidí chodce už jen na poloviční vzdálenost. A lidé s -2 dioptriemi už chodce spatří na pouhých 20 metrů. I slabší vada tam může být hodně nebezpečná.
Experti na dopravu vyzývají, aby museli řidiči povinně prokazovat dobrý zrak alespoň jednou za deset let. Ideálně mají jít na kontroliu jednou za rok nebo za dva.
Některé evropské státy spojují povinnou zdravotní prohlídku a kontrolu zraku s výměnou řidičáku po deseti letech. I u nás po tom odborníci volají, podobné návrhy ale zatím neprošly.