Během srpna úřady zaregistrovaly v Česku 27.830 nových aut. Tolik registrací u nás ještě nikdy za jediný měsíc nepřibylo. Důvod je docela jasný: Od září platí nové emisní normy a auta, která je nesplňují, se už teď prodávat a registrovat nesmějí. Až na malé výjimky.
Srpen 2018: 27.830 registrovaných nových osobních aut. Srpen 2017: 21.192 registrací. Srpen 2010: 12.088 registrací. To jen tak pro srovnání. Meziročně vzrostl počet prodaných a registrovaných aut o víc než 31 procent, oproti roku 2010 dokonce o 130 procent. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů (SDA).
Letošní srpen je skutečně rekordní. Oproti červenci vrostly počty registrací o víc než 6000 vozů.
Proč? Ceny některých aut šly dolu kvůli tomu, že po 1. září už by se neprodaly. Nesplňují totiž novou emisní normu Euro 6.2 (Euro 6c). A takové auto nedostane registraci.
Některé modely a motorizace kvůli tomu končí a prodejci se snažili na poslední chvíli přesvědčit zákazníky, aby vykoupili vozy, které by jinak zůstaly ve skladech. Některé automobilky nebo dealeři tak v létě rozjeli slevové akce.
Oproti loňskému srpnu výrazně narostly prodeje škodovek, hyundaií, volkswagenů, kií, citroenů, peugeotů, renaultů, nissanů, seatů… Některé značky prodaly dvojnásobek aut než vloni.
Nejprodávanější byla v srpnu Škoda Fabia (2.181 registrovaných kusů), po faceliftu tak mimořádně přeskočila jinak neotřesitelnou královnu českého trhu Octavii.
Naopak překvapivě klesl zájem o fordy, suzuki nebo dacie. A nižší zájem byl i o prémiové značky BMW či Mercedes-Benz.
Kromě toho, že se na poslední chvíli prodávalo, tak se taky na poslední chvíli jen registrovalo. Dealeři, kteří nová auta nestihli udat, je mohli v omezeném počtu registrovat na sebe a můžou je udat později jako zánovní, tím už ale vozy samozřejmě ztrácejí na ceně.
Některé značky se spolehly na výjimku – podle ní mohou určité množství vozů registrovat později. Třeba skladové vozy Škoda Auto se starou homologací se prý do výjimky vešly.
Větší zájem byl v srpnu o benzínová auta. Prodalo se jich 19.999, zatímco dieselů 6985. Podíl je 72 % : 25 % pro benzín. Oblíbenost dieselů klesá dlouhodobě. Ještě vloni v srpnu se prodalo 35 % aut s dieselovými motory, předloni přes 40 %
Za prvních osm měsíců letošního roku registrovali noví majitelé v Česku už 193.252 nových aut. To je o 7960 (4,3 %) víc než za stejnou dobu vloni. Drtivá většina jsou firemní vozy - 72 % z celkového počtu.
Trhu pořád neochvějně vládne Škoda s 59.320 registracemi.
Registrace nových aut (leden až srpen 2018):
Škoda | 59 320 ks | 30,70 % |
Volkswagen | 19 640 ks | 10,16 % |
Hyundai | 15 007 ks | 7,77 % |
Dacia | 10 916 ks | 5,65 % |
Ford | 9 560 ks | 4,95 % |
Kia | 7 924 ks | 4,10 % |
Renault | 7 884 ks | 4,08 % |
Peugeot | 7 847 ks | 4,06 % |
Toyota | 6 749 ks | 3,49 % |
Citroën | 5 295 ks | 2,74 % |
Nejprodávanější auta (leden až srpen 2018)
Škoda OCTAVIA | 18 232 ks | 9,57 % |
Škoda FABIA | 14 757 ks | 7,75 % |
Škoda RAPID | 10 214 ks | 5,36 % |
Hyundai i30 | 5 328 ks | 2,80 % |
Škoda SUPERB | 4 888 ks | 2,57 % |
Škoda KAROQ | 4 598 ks | 2,41 % |
Volkswagen GOLF | 4 568 ks | 2,40 % |
Škoda KODIAQ | 4 178 ks | 2,19 % |
Dacia DUSTER | 3 714 ks | 1,95 % |
Volkswagen TIGUAN | 3 607 ks | 1,89 % |
Rostou taky prodeje ojetých aut. Ze zahraničí se letos dovezlo už 121.631 ojetin, což je o 7,7 % víc než za prvních osm měsíců loňska. Víc než polovina jsou auta starší než 10 let.
Obrovský zájem o ojetá auta je po celém Česku. A to i kvůli klesajícím cenám. Podle statistik AAA Auto se u nás během srpna mohlo prodat na 20.000 ojetých aut. Cena se pohybovala nejčastěji okolo 129.000 Kč. Ještě před dvěma měsíci byla průměrná cena o skoro 8000 vyšší.
Průměrné stáří inzerovaných vozů mírně vzrostlo na 9,8 roku a vozy v nabídce měly většinou najeto okolo 150.000 km.
I mezi ojetinami vedou škodovky Octavia a Fabia.