Nejdražší dětská sedačka totiž nemusí být ta nejlepší. Důležitá je bezpečnost a pohodlná manipulace.
Jízdu bez dětské sedačky by rozhodně nikdo riskovat neměl. "Za nepoužití schválené dětské autosedačky hrozí nejen bloková pokuta až 2000 korun, ale rovněž 4 trestné body do karty řidiče,“ varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Při výběru vhodné dětské sedačky je pak ale důležité vzít v potaz mnohem více faktorů než jen její cenu.
Na trhu jsou čtyři základní typy dětský sedaček. Rozlišují se podle hmotnosti dítěte, nejde tedy tolik o jeho věk. Základní jsou sedačky třídy 0, případně trochu větší 0+, což jsou jediné kolébkové dětské autosedačky pro děti o hmotnosti do 10 až 13 kg, které se umisťují proti směru jízdy. „Při umístění této sedačky na přední sedadlo je důležité vždy vypnout airbag spolujezdce,“ připomíná Foltýn z Auto ESA.
Některá auta však vypnutí předního airbagu neumožňují, proto se u takových nesmí nikdy taková sedačka na přední sedadlo umístit. Při případné nehodě by totiž mohl aktivovaný airbag dítě v sedačce vážně zranit nebo rovnou usmrtit.
Další jsou dětské autosedačky třídy 1 určené pro děti o hmotnosti od 9 do 18 kg, které umí samostatně sedět. Taková sedačka má vlastní pětibodové bezpečnostní pásy. Následuje třída 2 pro děti o hmotnosti do asi 22 kg, poslední je třída 3, což je vlastně podsedák, dokud dítě nedoroste do alespoň 150 cm výšky, kdy už pak může používat standardní sedačku a bezpečnostní pás. Třídy 2 a 3 nemají vlastní pásy a používá se pás v autě.
Před koupí sedačky je nezbytné vyzkoušet si manipulaci se sedačkou. Vždy je dobré zkoušet to i s dítětem, které v ní bude sedět. "Vedle dobrého hodnocení bezpečnosti, které lze ověřit v nezávislých testech na internetu, je důležitá také jednoduchá údržba a manipulace,“ doporučuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Sedačka by také měla jít snadno rozebrat a složit a zatěžované části potahu by měly jít snadno vyprat.
Moderní auta jsou také vybavena systémem ISOFIX, což jsou úchyty speciálního upevňovacího mechanismu dětské autosedačky. "Systém ISOFIX je bezpečnější, neboť dětskou sedačku drží pevněji než běžný pás, ale kdo sedačku často přendavá, pro toho může být takový systém značně nekomfortní,“ doplňuje Foltýn z Auto ESA. Sedačky s ISOFIXem jsou také o několik tisíc korun dražší.
Pro rodiny s napjatým rozpočtem je také lákavou cestou koupě použité autosedačky. Lze tak mít kvalitní sedačku za výhodnějších podmínek. Je ale nutné sedačku dobře prověřit. "Použitá sedačka nesmí být nijak mechanicky poškozená a její zádržný systém musí být stále plně funkční,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA.