Od začátku října platí přísnější pravidla na technických kontrolách i při měření emisí. A řada řidičů už narazila. Se stejným autem, se kterým léta neměli při kontrolách problém, najednou neprošli. Stačí přitom jen zdánlivě drobná a nesmyslná nesrovnalost.
“Před týdnem jsem byl s osobním automobilem na emisní kontrole, odkud mně technik vyhodil s tím, že auto nesplňuje požadovaný limit,“ napsal nám čtenář Libor Raiskup. Dodal, že osm let neměl se stejným autem při kontrole žádný problém.
A podobně v posledních dnech dopadají i další desítky motoristů. Jde přitom o zdánlivě nenápadnou nesrovnalost – některá auta totiž mají rozdílné údaje v technickém průkazu a na plechových štítcích na karosérii auta. A to technikům stačí k tomu, aby majitele aut poslali domů s nepořízenou.
Konkrétně jde o kouřivost motoru, kterou zapisuje výrobce při homologaci a která se pak při měření emisí sleduje. S nadměrnou kouřivostí mívají problém převážně naftové motory.
Jenže problém nemusí být v tom, že motor víc kouří. Abyste neprošli kontrolou, stačí chybka v zapsaných údajích. Pan Raiskup má v techničáku zapsanou hodnotu 1,2 (1/m) a na štítku na karoserii auta 0,5 (l/m).
“Dosud se posuzovala hodnota zapsaná v technickém průkazu, ale po letošní úpravě se mají technici řídit tím, co je nalepeno na karosérii,“ popisuje zoufalý řidič.
“Problém se štítky zaznamenáváme každý den,“ potvrzuje Michal Cuc ze Stanice technické kontroly v Dubí, který je zároveň předsedou Profesní komory STK. “Od 1. 10. je totiž chybný údaj na štítku vozidla nebo jeho neoriginalita posuzována jako závada vážná, nikoli lehká,“ dodává.
A jako vážný problém berou technici i rozdílnost v zapsaných údajích.
Pokud technik najde lehkou závadu, auto může kontrolou projít, s vážnou už ne. Tu musí provozovatel do 30 dnů odstranit a přijet na měření znovu.
Jenže například při neoriginalitě štítku to znamená vyžádat jej u dovozce či prodejce vozidel a ti vám do 30 dnů mnohdy nový nevyhotoví nový. Je to opravdu nešťastná situace,“ říká Michal Cuc.
Podle ministerstva dopravy přísnější posuzování vychází z evropské směrnice. Ta označuje jako závažný nedostatek identifikační údaje neúplné, nečitelné, zjevně zfalšované nebo neodpovídající dokladům k vozidlu.
Provozovatel takového auta by měl oslovit výrobce vozu nebo akreditovaného zástupce, aby mu dal vyjádření, která z hodnot je správná. Pokud je chyba v technické průkazu, musí pořádat obecní úřad obce s rozšířenou působností o změnu údajů v techničáku. Pokud je chyba na štítku, musí naopak požádat výrobce o vydání nového štítku. Platí to i u starších ojetých aut.
Podle našich informací je možné, že úřady přísné posuzování rozdílných údajů na štítcích a v dokumentaci znovu zmírní, zatím se ale řidiči s takovými auty musí připravit na komplikace.
Kouřivost dieselů
Právě kouřivosti aut s naftovým motorem se na emisích věnuje zvýšená pozornost. U většiny starých dieselů bez filtru pevných částic se hodnota pohybovala kolem 1,0. Auta s filtrem pevných částic teď musejí vejít pod výrazně nižší hranici 0,25 (1/m), jinak povinným měřením emisí neprojdou.
“I když auto obecně splní emise, nedosažená hodnota kouřivosti poukáže na nefunkční nebo chybějící filtr pevných částic. Bude se přitom jednat o závadu typu B. Tato závada bude muset být do 30 dnů odstraněna a vozidlo musí podstoupit opakovanou prohlídku, jinak ztratí technickou způsobilost,“ říká Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy ČR.
Před několika lety se v Česku u kouřivosti dieselu brala v potaz tolerance 0,5. To už ale několik let neplatí a naměřené hodnoty musí odpovídat bez výjimky.
Nová vozidla s tím většinou problém nemají. Pokud mají v pořádku filtr pevných částic, mají kouřivost maximálně v řádu setin nikoli desetin. Problém mají auta se zaneseným, nefunkčním nebo vymontovaným filtrem pevných částic.
Od června 2017 přitom hrozí řidičům za jízdu s vymontovaným filtrem sankce až 50 tisíc korun. Kromě toho od ledna letošního roku probíhá při měření emisí fotodokumentace a odeslání protokolu do centrálního systému. A od 1. října jsou podmínky ještě přísnější.
Jak se zpřísnilo posuzování dalších závad, si přečtěte ZDE.
Zároveň od 1. října dostala větší pravomoc i policie. Ta má možnost poslat auto po silniční kontrole na okamžitou technickou kontrolu do vzdálenosti až osm kilometrů. Třeba v Rakousku to chodí tak, že policista setře koncovku výfuku bílou rukavicí, a pokud zde objeví nadměrné množství sazí, přikáže řidiči na nejbližší stanici okamžitě absolvovat technickou kontrolu. Pokud kontrola potvrdí, že filtr skutečně nefunguje správně, je vozidlo odstaveno a řidič dostane pokutu.
V případě, že kontrola odhalí záměrné vyjmutí filtru, může hříšníka pokutovat částkou ve výši až 5000 eur, tedy přibližně 128 tisíc korun.
“Aby nedocházelo k nadměrnému zanášení filtru pevných částic, nezanedbávejte pravidelné návštěvy autoservisu a údržbu motoru. V případě, že kupujete auto s dieselovým motorem z druhé ruky, nejprve si ověřte, zda skutečně filtr pevných částic obsahuje. Poté si nechte v nezávislém servisu posoudit jeho stav. Pokud už vůz s nefunkčním filtrem vlastníte, investujte do jeho odborného vyčištění nebo rovnou výměny. Cena nových filtrů v porovnání se situací před pár lety několikanásobně klesla. Výměna tak vyjde levněji než pokuta," doporučuje majitelům dieselů Hana Hoffmannová ze spotřebitelské organizace.
Podle studie expertů z ČVUT může jeden vůz s vymontovaným nebo nevyhovujícím filtrem vyprodukovat tolik emisí jako desítky až stovky správně fungujících aut. Částice obsahují rakovinotvorné a genotoxické látky a jsou tak malé, že mohou putovat po čichovém nervu do mozku nebo se usazovat v plicích a pronikat do krevního oběhu. Lidský organizmus proti nim nemá obranné mechanizmy.
Nedávná studie ÚAMK a ČVUT, kterou si zadal pražský magistrát, odhalila, že po silnicích české metropole jezdí každé desáté auto bez funkčního filtru.