Reklamy na některé modely automobilek Ford, Nissan a Fiat Chrysler se nesmí v Británii vysílat. Rozhodla o tom agentura, která sleduje nezávadnost reklamních sdělení. A podle ní nejsou reklamy v pořádku.
Tak je tu další podivný zákaz. Úřady rozhodly, že reklamní spoty Fordu, Nissanu a taky konsorcia Fiat Chrysler, jsou nevhodné a jejich nasazení do televizního vysílání nebo na internet bylo nezodpovědné. Propagují totiž rychlou jízdu a bezohledné řízení... O zákazu informuje například BBC.
Opravdu musí být všechno tak korektní? Znamená to, že zábavné reklamy s extrémními kousky a řvoucími motory už neuvidíme? Je to dost možné. Teď už nás čekají jen učesané klípky, ve kterých spořádané rodinky vyrážejí na výlet, všichni jsou připoutaní, veselí a řidič rozhodně nepřekračuje povolený limit.
Fiat propagoval svoje auta internetovou reklamou, která ukazovala závod čtyř nejnovějších modelů. Ty se proháněly mezi výškovými budovami pro klopené dráze. Podle úřadu je reklama moc zaměřená na rychlost... Aha! Automobilka prý nemá zobrazovat závodění, protože to je chování, které povzbuzuje motoristy k nezodpovědné jízdě.
Nissan to podle britské agentury zase přehnal s maličkým modelem Micra. Nechal ji v reklamě zostra přejet do protisměru a udělat hodiny!! Jaká hrůza... Automobilka chtěla propagovat systém inteligentního nouzového brždění, které rozdrážděnou micru bleskově zastaví, když jí do cesty vstoupí chodec.
I to je prý moc. Nissan v reklamě prý jede nepřiměřenou rychlostí, a to není výchovné.
Absurdní je i zákaz reklamy na Ford Mustang. Klip ukazuje několik lidí frustrovaných a vystresovaných z monotónní a nudné práce v administrativní čtvrti. Depresivní náladu prořízne zvuk motoru a v závěru vyjíždí z garáží oranžový Mustang. Jízda v něčem takovém je přece lék na frustraci, nudu a vztek...
Jenže právě tohle sdělení se úřadům nelíbí. Ford prý povzbuzuje lidi, aby "řídili agresivně" a "uvolnili svůj hněv, při řízení auta".
Na reklamu se můžete podívat na YouTube, dokud ji někdo nesmaže...
Reklama cituje slavnou báseň Dylana Thomase Do dobré noci té nekráčej ve fraku (Do Not Go Gently Into That Good Night) z roku 1947, kterou napsal pro svého umírajícího otce. Ano, hovoří se v ním o zuřivosti a boji proti “soumraku“. Pravda taky je, že reklama nepropaguje veřejnou dopravu ani ekologickou jízdu na kole. Ale vždyť je to reklama na Mustang!
Evropské zastoupení Fordu v reakci na zákaz vzkázalo, že automobilka “nikdy nepodporuje nebezpečnou jízdu" a že během natáčení byla bezpečnosti věnována velká pozornost. Reklama podle automobilky ukazuje frustraci z kancelářského života, kterou střídá konec pracovního dne a pocit svobody, když necháte za sebou každodenní dřinu.
Mluvčí Fordu dodal, že oranžový Mustang ve zmíněné reklamě ani jednou nepřekročí rychlost 25 km/h.
Britský úřad pro kontrolu reklamy ale zřejmě počítá s tím, že lidé jsou ovce a udělají všechno, co vidí v reklamách. Takže pro vás máme varování: Rozhodně nejezděte rychle a nepřekračujte povolenou rychlost, ani když to vidíte v televizi!! Přece nechcete, aby zakázali i všechny filmy, ve kterých se nejezdí padesátkou.