Policisté v Dubaji možná brzy budou létat jako vojáci Impéria v Hvězdných válkách. Testují stroj od kalifornské firmy Hoversurf. Létající motorky by se mohly v akci objevit už v roce 2020.
Dubajská policie dostala první létající stroj Hoverbike S3 2019 a muži zákona už na něm začali trénovat starty a nízké průlety. Do dvou let by prý mohli na létajících motorkách vyrazit do akce, podle velení je chce policie používat v těžko dostupných oblastech.
Kalifornská firma Hoversurf dodala elektrické vznášedlo s vertikálním startem i přistáním (eVTOL) do Dubaje v rámci dohody, kterou s tamní policií podepsala vloni. První prototyp v bílé a zelené verzi ukázala před rokem na výstavě GITEX a v Dubaji ho testovala.
#DubaiPolice launchs the #FlyingBikeProject
— Dubai Police (@DubaiPoliceHQ) 11. jna 2017
Visit us at #Gitex to learn about the #FlyingBike #Gitex2017 pic.twitter.com/wPpxct0uVl
Nový černý model S3 už míří do sériové výroby, další kusy budou hotové příští rok, vyrábět by se mohl i přímo v Dubaji. Vycvičení policistů do roku 2020 tak není nereálné. Podle zveřejněných záběrů nevypadá létání zas tak složitě:
"V současné době máme dvě posádky, které už trénují a postupně chceme zvyšovat jejich počet," řekl CNN šéf útvaru umělé inteligence u dubajské policie. Ideální kandidáti na piloty by měli umět řídit motorku a mít zkušenosti s ovládáním dronů.
Podle výrobce má dubajská policie na Hoverbike přednostní práva a může objednat tolik strojů, kolik bude chtít. Příští měsíc by mělo být jasno, kolik kusů bude objednávka zahrnovat. Prý není problém dodat 30 až 40 létajících motorek.
Stroj váží 115 kilogramů, umí létat rychlostí skoro 100 km/h a bezpečná výška je stanovena na necelých 5 metrů. Podle některých záběrů to ale “motorka“ umí i o dost výš. Navíc může létat i bez pilota v režimu dronu.
Hoversurf už prý přijímá objednávky od dalších zájemců, ti si musí připravit 150.000 dolarů (zhruba 3,5 milionu korun) a budou muset na dodání chvíli počkat. Firma navíc nejdřív prověří jejich schopnost stroj zvládnout. Hoverbike už v Americe prošel schvalovacím procesem a k létání nebude třeba pilotní licence.
Podle kritiků je ale reálné využití létajících motorek hodně omezené, hlavně kvůli slabé výdrži baterií, které umožní pohyb ve vzduchu jen po dobu 10 až 25 minut s pilotem a 40 minut bez něj. Baterie se pak dobíjí 2,5 hodiny.
Výrobce i dubajská policie však doufají, že brzy dosáhnou lepších výsledků díky použití nových materiálů a baterií s větší kapacitou. Hoversurf zároveň pracuje na efektivnějším pohonném systému s vrtulemi, které jsou tišší, menší a účinnější.
Kalifornská firma zároveň vyvíjí větší dvoumístný létající stroj, které chce předvést do čtyř až pěti měsíců a do dvou let ho začít prodávat.