Ceny pohonných hmot dosáhly v říjnu průměru 33,60 Kč za litr. Nafta je po dlouhé době dokonce dražší než benzín. Navíc spotřeba v zimním období roste. Čeká nás průvan v peněženkách? Máme pro vás pár tipů, jak na pohonných hmotách ušetřit.
Při současných cenách nafty a benzínu je každý uspořený litr znát. Vždyť průměrná cena pohonných hmot je podle statistik společnosti CCS o 4 koruny vyšší než před rokem.
Ceny raketově rostly hlavně přes léto. Natural 95 teď malinko zlevňuje, ale nafta je dražší a dražší. V říjnu stál diesel průměrně dokonce víc než benzín, poprvé od března 2015!
Existuje přitom hned několik řidičských triků, jak omezit průvan v peněženkách. Jak tedy dosáhnout co nejlepší spotřeby? "Nemusí to být nutně otravné. Snaha o zlepšení v jednotlivých úkonech za volantem přispěje nejenom k lepší spotřebě, ale i k bezpečnosti a vzájemné ohleduplnosti na silnicích. Když se malá zlepšení sečtou, dojde k výrazné úspoře. V soutěžích o co nejmenší spotřebu s moderními vozy nejsou výjimkou hodnoty kolem 3 litrů na 100 kilometrů při průměrných rychlostech mezi 80 až 90 kilometrů v hodině," říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Zahřívejte vůz jízdou
Ani ve velké zimě nemusíte čekat s nastartovaným motorem, až se vůz zahřeje. Stačí pár vteřin volnoběhu a můžete vyrazit. Nejlépe uděláte, když všechny případné úkony provedete ještě před nastartováním. Počítá se nejenom zametání sněhu a škrábání oken, ale dokonce i to, když si zapnete pásy ještě dříve, než nastartujete. Každopádně ale studený motor nejdřív při jízdě udržujte v nízkých otáčkách (2000 – 2500 ot/min). Sledujte teplotu motoru a otáčky zvyšujte až se ohřeje. To je důležité i pro správné mazání – motorový olej optimálně funguje až při teplotách kolem 80 °C.
Řaďte včas
Ideální je řadit tak, jako kdybyste jeli se studeným motorem. To znamená co nejdříve, když už motor zvládne danou rychlost bez klepání. Novější vozy mají ukazatel řazení. Pozorujte, v jakém rozmezí otáček se nápověda spouští a předběhněte jí. Ideálem je, abyste nápovědě nedali šanci vám radit.
Předvídejte
Správné předvídání se projevuje tím, že musíte minimálně brzdit a na druhou stranu zbytečně nezrychlujete. Je dobré vědět, kdy sundat nohu z plynu. Například dojíždět na semafor můžete "plachtěním" bez plynu na nejvyšší rychlost už z poměrně velké dálky.
Brzdit motorem?
S podřazováním a bržděním motorem opatrně. Rozhodně to není nutné. Dojíždění se zařazenou nižší rychlostí bez šlapání na plyn šetří brzdy (při sjíždění prudkých kopců se brzdný účinek motoru rozhodně hodí), ale ne vždy vás dovede k úspoře paliva. Když podřadíte moc brzy, nebo když po dobrždění musíte prudce akcelerovat (třeba do kopce), nic neušetříte. Ideální je najít správnou kombinaci brždění, brždění motorem a "plachtění". A s citem dojíždět tak, aby zpomalování i opětovné zrychlení bylo co nejplynulejší. Například před zatáčkou přibrzdit, podřadit na dvojku a pak pomalu akcelerovat. Před semaforem zase dojet až tam, kde by motor začal cukat a zbytek "doplachtit". Naučte se taky naslouchat svému autu.
Akcelerujte s citem
"K dokonalosti mají tuto disciplínu přivedenou GPS systémy moderních kamionů. Z kopce nechají vůz s citem rozjet v rámci předpisů, aby se přes horizont mohl přehoupnout bez plynu setrvačností, která je u těžkých souprav obrovská," vysvětluje Pavel Foltýn z AutoEsa. I když osobní auto má setrvačnost menší, její využívání se do spotřeby také počítá.
Pozor na tempomat
Vzhledem k tomu, co bylo řečeno o setrvačnosti může tempomat zvyšovat spotřebu tím, že auto z kopce zbytečně brzdí nebo zbytečně žene přes horizont, kde vy byste dali nohu z plynu. V mírně zvlněné krajině a na rovině naopak spotřebě pomáhá.
Nevypínejte start stop systém
Pokud tento systém váš vůz nemá, vypínejte motor při krátkých zastávkách. V kolonách a na semaforech opatrně, abyste si naopak nevybili akumulátor. Auto bez start stop systému není na přehnané vypínání motoru stavěné.
Nevozte zbytečné věci
50 kg v kufru může zvýšit spotřebu až o půl litru paliva. Pomáhá také nevozit střešní nosiče, když je nepoužíváte. Zvyšují nejenom váhu, ale i aerodynamický odpor.
Klimatizujte rozumně
Klimatizace si umí vzít hodně energie, proto nenastavujte příliš nízké teploty. Kromě toho že to není zdravé, nepojede klimatizace naplno. Otevírání oken zase zhoršuje aerodynamický odpor vozu. Takže s obojím zacházet rozumně.
Nejezděte na podhuštěných pneumatikách
Zvláště zimní pneumatiky, když jsou podhuštěné, mají vysoký valivý odpor. Každých 500 kilometrů zkontrolujte, zda máte tlak předepsaný výrobcem. Když auto naložíte, třeba na hory s rodinou, nezapomeňte pneumatiky přifouknout.