Autovraky a dlouhodobě odstavená auta budou možná mizet z ulic našich měst mnohem rychleji. Hnutí ANO navrhuje rozšířit zákon o pozemních komunikacích na vozidla, která mají déle než šest měsíců propadlou technickou kontrolu nebo jsou vyřazena z registru.
V Česku odstavených vozů stále přibývá a míst na parkování je málo. Nejen, že hyzdí ulici, ale lidé tam kvůli nim nezaparkují. Autovraky stojí mnohdy na stejném místě měsíce či roky. Už na jaře by tomu ale mohl být konec. Novelu zákona, který by přinesl možnost vraky ze silnic a parkovišť odstraňovat rychleji, hodlá předložit Sněmovně hnutí ANO.
"Většinou se setkáváme s tím, že na sídlišti nebo v centru měst zaparkují auta a zůstanou tam stát rok, dva, tři roky a obce s tím nemůžou nic dělat, protože podle zákona mohou pouze odstraňovat vozidla mající znaky vraku, a tyto vozidla obvykle znaky vraku nemají," říká poslankyně ANO Zuzana Ožanová.
Za autovrak se považuje vůz v dezolátním stavu, kterému chybí motor, kola anebo je vyhořelé. A takových moc není. Obce proto musejí rozhodovat opatrně, zda auto prohlásí za vrak, nebo ne.
"Ten návrh je lepší než stávající legislativa, určitě by nám pomohl k rychlejšímu odstraňování vraků. A pochopitelně každý zákon se dá zlepšovat, ale tahle situace potřebuje rychlé jednání," myslí si primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda (ANO).
Návrh zřejmě podpoří i opozice. "Je to dobrý nápad, i když o přesných parametrech bude nutné vést ještě diskuzi. Parkovacích míst máme v Praze málo, takže není dobré, aby je blokovaly autovraky. Ta aktuální právní úprava je nejasná, a proto se ty autovraky neodtahují," vyjádřil se k problematice pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Novela předpokládá, že odstranění by měl na starosti vlastník komunikace. Nejdřív by vyzval majitele auta, aby vůz odklidil sám. Majitel na to bude mít dva měsíce. Pokud to neudělá, auto mu odtáhnou na určené parkoviště. Pak by měl vlastník ještě další tři měsíce na jeho vyzvednut.