Další změnu v pravidlech zvažuje ministerstvo dopravy. Chce omezit zbytečné výjezdy policie k banálním bouračkám. Policejní asistence u lehkých nehod by mohla být zpoplatněná, informuje o tom iDnes.cz.
Výjezdy ke škrábancům a promáčknutým plechům blokují policejní hlídky, které pak nemohou zasahovat u vážnějších nehod. Zároveň banální nehody při čekání na příjezd policie často zbytečně a dlouho blokují provoz. To jsou hlavní argumenty ministra dopravy Dana Ťoka, který podle iDnes.cz zvažuje změnu pravidel.
Inspirovat se chce v zahraničí, v některých státech je totiž asistence policie u lehkých nehod zpoplatněná. Policisté tam mají přesný sazebník, kolik si za výjezd a zdokumentování nehody účtují. Řidiči, kteří z nějakého důvodu trvají na přítomnosti policejní hlídky, tak rovnou počítají s tím, že budou muset asistenci uhradit.
U lehkých nehod bez zranění a se škodou nižší než 100 tisíc korun u nás neplatí oznamovací povinnost, řidiči ji mohou vyřešit na místě sami vyplněním a podepsání příslušného dokumentu pro pojišťovny - takzvaného euroformuláře nebo záznamu o dopravní nehodě.
Přesto i tak mnohdy volají policii, třeba když se neshodnou na míře zavinění, výši škody nebo když se do nehody připletou se služebním autem, u kterého jim asistenci policie nařizuje zaměstnavatel v každém případě.
Policisté po oznámení občana vyjíždět musí. Vloni tak zasahovali u téměř 44 tisíců nehod jen proto, aby si řidiči havarovaných vozidel za přítomnosti policie vzájemně vyplnili formuláře o nehodě. Ve srovnání s rokem 2016 množství asistencí u nehod nepodléhajících oznamovací povinnosti vzrostlo o více než deset procent a tvořilo čtvrtinu všech výjezdů k nehodám, píše iDnes.cz.
Řidiči jsou povinni volat policii i k nehodám, při kterých byl poškozený další majetek – většinou jde o svodidla dopravní značení nebo veřejné osvětlení.
Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti by řadě zbytečných policejních výjezdů mohlo zabránit i zvýšení hranice pro povinné oznamování ze 100 tisíc korun na dvojnásobek nebo trojnásobek. U moderních aut nabitých elektronikou a asistenčními systém totiž řidiči často neumí odhadnout, jestli se pouhý promáčknutý blatník pod stotisícovou hranici vejde, když na něm jsou senzory například parkovacího asistenta.
Nová pravidla na přivolání policie souvisí s rozsáhlejším plánem ministra dopravy, kterým se snaží rychleji obnovit provoz po dopravní nehodě. U závažnějších nehod, kdy technický stav vozidla vyžaduje odtah, navrhuje šéf dopravního resortu povinnost bezodkladného odtahu na nejbližší odpočívku. Povinnost okamžitého odtahu má podle Ťoka připadnout správci silnice, dodává iDnes.cz.