Trhu s osobními auty – novými i ojetými – v Česku téměř ve všech segmentech stále dominuje značka Škoda. Na tom se nic nemění. Ve svém segmentu ale mírně oslabila pozice modelu Octavia.
V druhé půlce letošního roku na trhu s novými auty rostl zájem o modely s benzínovými motory. U ojetin se ale žádná velká změna neděje. Aféra Dieselgate se u nás na rozdíl od jiných zemí EU výrazněji neprojevila, mírně ojeté diesely se u nás prodávají pořád dobře. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.
Ceny ojetých dieselů mírně klesají. Trh zaplavují auta z ukončených operativních leasingů a také naftové vozy ze západu. "V sousedních zemích se začíná projevovat snížená poptávka po ojetých vozidlech s dieselovými motory, která se tak stávají zajímavá pro dovozce ojetin do České republiky, a to zejména u dražších modelů. Přesycení trhu se tím ještě zvyšuje," uvádí Cebia.
Společnost vývoj na trhu ojetin porovnává na čtyřletých vozech. Jak jsou na tom jednotlivé segmenty?
MINI A MALÁ VOZIDLA – nedostatek fabií
Nejprodávanějším modelem čtyřletých vozů tohoto segmentu je stabilně Škoda Fabia (40,6 %), nyní s motorem 1.0 TSI a výbavě Style. Následují Renault Clio a Hyundai i20, které v první trojce nahradily Škodu Citigo a Ford Fiesta.
Tři nejprodávanější auta přitom tvoří více než polovinu prodejů v rámci segmentu (53,33 %).
Průměrná cena malých a nejmenších aut narostla meziročně o více než 10 %, nejvíce přitom podražila Škoda Fabia (o 11,7 %), která vzhledem ke svému vysokému podílu ovlivnila výrazně růst průměrné ceny celého segmentu. Na růst ceny má vliv pokles počtu mladých ojetin a nedostatek těchto vozů v nabídce inzertních portálů, který nepokryje zvýšenou poptávku.
NIŽŠÍ STŘEDNÍ A STŘEDNÍ TŘÍDA – pokles podílu oktávek
Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut opět Škoda Octavia, která však neudržela hranici 30 % a její podíl klesl na 28,1 %, následovaná vozy Škoda Rapid a Hyundai i30. Tyto vozy dohromady zaujímají 52,77 % segmentu.
Volkswagen Golf, který je nejprodávanějším vozem v Evropě, skončil na čtvrtém místě.
Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o 4,78 %, jen u Škody Octavia narostla o 5,37 %. Růst průměrných cen dosáhl vrcholu v prvních měsících letošního roku, poté celý segment ztrácel. Nicméně průměrné ceny se stále pohybují nad úrovní roku 2016.
Vozidla v tomto segmentu jsou nejčastějšími flotilovými vozy a jejich prodej po ukončení častých operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativně nízké ceny ve srovnání s ostatními segmenty. Tlak na snižování ceny je nejsilnější u dvou až čtyřletých ojetin, kterými leasingové společnosti v letošním roce zaplavují trh.
MPV – Berlingo vs. Touran
Nejprodávanějším modelem mezi čtyřletými MPV byl Hyundai ix20 se stabilním podílem 14,17 %. Ještě před půl rokem byl na druhém místě Volkswagen Touran, ke konci roku ho ale vystřídal Citroën Berlingo. Třetím nejprodávanějším vozem je stále Dacia Dokker. Tyto tři modely tvoří 32,9 % tohoto segmentu.
MPV se ale porovnávají složitě. Do segmentu (dle parametrů a statistik Svazu dovozců automobil) patří vozy s různým určením – zatímco Hyundai ix20 je rodinný vůz, Dacia Dokker, je oblíbená u živnostníků.
Průměrná cena u čtyřletých MPV narostla meziročně o 9,32 %, což znamená mírné zpomalení.
SUV A TERÉNNÍ AUTA – zájem se zdvojnásobil
Nejprodávanějším modelem byl v posledním roce Volkswagen Tiguan. Následovaly Nissan Qashqai a Dacia Duster. Všechny se v top 3 se drží dlouhodobě, tvoří však jen zhruba pětinu segmentu.
Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 13,13 %. Nejvíce opět podražila Dacia Duster, a to o 29,9 %, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 7,36 %). V poslední době se ale růst cen obou modelů zastavil.
Celý segment ovlivňuje dlouhodobě rostoucí zájmem o SUV, který se za poslední tři roky dvojnásobil. Vzhledem k vysokému zájmu nabízejí hlavní hráči na trhu minimálně tři modely, které se liší svou velikostí (rozvorem, délkou atd.).
Podíl prodaných aut s pohonem 4x2 výrazně převyšuje čtyřkolky.
VYŠŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA A OSTATNÍ – Superb před mercedesy
Největší podíl měla v tomto segmentu u čtyřletých vozidel Škoda Superb (34,39 %) následovaná Mercedesem třídy E a pětkovým BMW. Tři nejprodávanější vozy tvoří polovinu prodejů (49,39 %).
Tato kategorie měla na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 5,68 %.
Na přelomu loňského a letošního roku poskočily průměrné ceny o 5,09 %. Nejvíce rostla cena za Mercedes třídy E (6,72 %). Postupně ale průměr spadl opět na úroveň začátku roku 2017.